Lula Romero: Ins Offene. Ins Offene voor 10 instrumenten en live elektronica; Die Wanderung nr. 1 voor accordeon en live elektronica, 2 voor tenorsax en l.e., 3 voor cello en l.e., 4 voor fluit en l.e., 5 voor harp en l.e. en 6 voor ensemble en l.e.; Entmündigung voor 2 sopranen, alt en l.e., Aki Hashimoto (s), Silke Evers (s), Nora Frenkel (a), Lula Romero (live elektronica), Nerea Rodriguez (acc), Pablo Coello (sax), Thomas Piel (vc), Clara Saleiro (fl), Angélica V. Salvi (hrp), Luc Döbereiner (live elektronica), Zafraan ensemble o.l.v. Detlev Heusinger. Wergo WER 6429-2 (75’43”). 2018
In de scène van de experimentele muziek van dit moment neemt de Spaanse componiste Maria de la Luz Romero Garrido of kortweg Lula Romero een bijzondere plaats in. Na haar masterstudie compositie bij Gillius van Bergeijk en Cornelis de Bondt in Den Haag studeerde ze nog in Graz en momenteel werkt ze in Berlijn.
Zoals uit deze opname blijkt is het gebruik van live elektronica voor haar van essentieel belang. Het vormt niet alleen de gemeenschappelijke noemer van dit de basis van al deze acht werken Daarbij lijkt de vorming van vrij ingewikkelde structuren en een matig gebruik van aleatoriek ook van vrij essentieel belang te zijn.
Boeiend is het geheel vooral dankzij de steeds wisselende timbres en kleuren binnen een voortdurend wijzigend soundscape. De grootste bezetting horen we meteen aan het begin in Ins Offene ‘een poging om verschillende ruimtes te superponeren en te mengen’ waarvoor het Zafraan ensemble (met fluit, klarinet, saxofoon, harp, slagwerk, piano, viool, altviool, cello en contrabas) zorgt, de rest van de werken vergt kleinere bezettingen. Omdat Lula Romero zelf voortdurend de elektronische inbreng bestiert, valt aan te nemen dat het resultaat naar haar tevredenheid is.
Het streven naar ruimtelijkheid kan natuurlijk bij een stereo opname maar deels worden gerealiseerd.
Maar het klinkend materiaal fascineert en boeit beslist; het geeft pas bij herhaald beluisteren geleidelijk zijn geheimen prijs.