Anthony Roth Costanzo: Arc. Glass: ‘The encounter’ uit 1000 airplanes on the roof; Hymn to the sun uit Akhnaton; ‘Liquid days’ uit Songs from liquid days; ‘In the arc of your mallet’ uit Monsters of grace; ‘How all living things breathe’ uit The fall of the house Usher; Händel: ‘Pena tiranna; uit Amadigi di Gaule HWV. 11; ‘Rompo i lacci’ uit Flavio, re di Longobardi HWV. 16; ‘Lascia ch’io panga’ uit Rinaldo HWV. 7a; Vivi tiranno’ uit Rodelinda HWV. 19; ‘Inumano fratel’, ’Stille amare’ uit Tolomeo, Re di Egitto HWV. 25; ‘Ombra ma fu’ uit Serse HWV. 40. Met Les violins du roy o.l.v. Jonathan Cohen. Decca 481.1719 (61’49”). 2018
In de donkere dagen voor Kerstmis en zeker op de kortste dag zoekt men meestal vergeefs naar verwikkende zonnestralen. De zon is al eeuwen het symbool van hoop, aanbidding en welvarendheid.
Toondichters zien de zon vaak als gloedvolle inspiratiebron en gebruiken daar graag de Lofzang op de zon (Laudes creaturarum), een van de liederen van Franciscus van Assisië uit 1228 voor. Er zijn heel wat componisten die het gebruikten en verwerkten: Liszt in een stuk voor piano en orkest, William Draper in een lied, Hermann Suter in een oratorium, Amy Beach in een werk voor orgel en orkest, Hindemith gebruikte het in zijn balletmuziek Nobilissims visione, Walton in een koorwerk, Orff zette het ook op muziek, Goebaidulina gebruikte het in een cellocompositie, Rodrigo in een stuk voor koor en orkest en Messiaen in de opera Saint François d’Assise.
De Amerikaanse countertenor Anthony Roth Costanzo nam Glass’ tien minuten dure lofzang in zijn aan aria’s van Händel en Glass gewijde debuutrecital Arc op. Een verrassende, maar naar gauw blijkt een heel goede combinatie van componisten.
Deze opname maakt deel uit van een multidisciplinair project en Anthony Roth Costanzo toont zich een goede, maar in vergelijking met Jaroussky en Daniels geen echt geweldige zanger.