CD Verzamelprogramma's

ROUSSEL, THIBAUT: LE COUCHER DU ROI

Thibaut Roussel: Le coucher du roi: Musiques pour la chambre de Louis XIV. Lalande: ‘Prélude’; Capriccio ‘La grande pièce royale’ S. 161; Lemoyne: ‘Prélude’; Lambert: ‘Sombre déserts’; Lully: ‘Entrées des nymphes’ uit Atys LWV. 53; ‘Simphonie du sommeil d’Atis’; ‘Trio beau yeux’; ‘Trianon’ uit Alceste; ‘Entrée de Borée’, ‘Entrée d’Orithie’ uit Le triomphe de l’amour LWV. 59; ‘Trio d’Anne Philidor’; ‘Canaries de M. de Lully’; Chaconne des harlequins; de Visée: ‘La mutine, allemande grave in F’, ‘La converation’; allemande in g uit Pièces pour theorbe; Prélude; ‘Passacaille’; Camus: ‘Ah! Qui peut tranquillement attendre; ‘Laissez durer la nuit’; Lambert: ‘Dialogue de Marc-Antoine et de Cléopâtre; De la Barre: ‘Plainte’; Marais: Gigue’, ‘Rigaudon’, ‘Bransle de vilage’; Couperin F.: ‘Le dodo ou l’amour au berceau’. Myriam Rignol, Mathilde Vialle en Julie Dessaint (vdg) met Danaé Monnié (s), Valérie Balssa (fl), Romain Falik (theorbe) o.l.v. Thibaut Roussel (theorbe). Château de Versailles CVS 029 (73’57”). 2020
 
De avond valt, ook geleidelijk voor de regering van Lodewijk XIV, maar de pracht en praal blijven tot her laatst aan het hof in Versailles van ‘le grand lever’ bij het opstaan tot de tijd om te gaan slapen. Dan worden protocollen even vergeten en krijgen de musici van ’s konings kamer de opdracht om  tijdens een ‘petit concert’ wat van zijn meest geliefde muziek te spelen.
Zo als op deze cd had het gedurende ongeveer drie kwartier kunnen gebeuren het de ’slaapscène’ en andere korte deeltjes uit Lully’s Atys met soms een aandeel van Anne (net als in Nederland ook een mannennaam) Danican Philidor, de Sombre déserts van Michel Lambert, het Grande pièce van Michel Richard de Lalande, de Mutine van Robert de Visée, La plainte van Michel de la Barre, een Gigue van Marain Marais en meer mooi onbekends van Etienne Lemoyne, en Michel de la Barre in wiens ‘Plainte’ wordt gevraagd om de avond langer te laten duren voordat Couperin ons naar het land van de ook toen al lang uitgestorven Dodo op Mauritius brengt.
Gedragen wordt de muziek door drie minnelijke gambistes en de vier musici rond de hoofdtheorbe van Thibaut Roussel zorgen voor dusdanig goede, historisch verantwoorde uitvoeringen dat het de vraag is of iemand er letterlijk door in slaap zal worden gesust. Dat is als groot compliment bedoeld.