Roomful of teeth. Shaw, C.: ‘Passacaglia’ uit 4 Stukken; Brittelle: ‘Amid the minotaurs’; Greenstein: ‘Montmartre’, ‘A E I O U’; Burhans: “No’, Shaw: ‘Courante’ uit 4 Stukken’; Kirkland Snider: ‘The orchard’; Rinde Eckert: ‘Cesca’s view’; Shaw: ‘Allemande’ uit 4 Stukken; Merrill Garbus: ‘Quizassa’, ‘Ansa ya’; Shaw: ‘Sarabande’ uit 4 Pieces; ‘Run away’, ‘Ansa ya’. Ensemble Roomfull of teeth o.l.v. Brad Wells. New Amsterdam NWAM 041 (73’48”). 2012
De menselijke stem behoort tot de wonderbaarlijkste muziekinstrumenten. Hij is tot heel veel in staat va een triller tot brullen, tot een oorverdovende schreeuw, van harmonisch gegrom tot vocale acrobatiek, van gefluister tot leeuwerikgezang. Instrument is eigenlijk ook niet de juiste omschrijving. De stem is meer als en kamerensemble me quasi strijkers en blazers, plus zonodig de lippen en de tong als hulp voor het slagwerk en het echo amfitheater van mond en schedel om er een orkest van te maken.
Het Amerikaanse ensemble Roomful of teeth is een achtstemmig vocaal a cappella ensemble en tevens een soort laboratoriumexperiment voor de menselijke stem. De acht zangers die allen een klassieke opleiding achter de rug hebben beheersen een toonbereik van vijf octaven. Ze zingen heel zuiver en Brad Wells heeft de zangers een veelheid van zangtechnieken geleerd: jodelen, Bulgaars geschreeuw, Perzisch Tahrir, Inuït en Tuvaanse keelzang onder meer.
Op deze cd geven ze daarvan een stel mooie voorbeelden aan de hand van composities die Caroline Shaw (1982), William Brittelle (1976), Judd Greenstein (1979), Caleb Burhans (1980) en Sarah Kirkland Snider (1973) voor hen schreven. Heel avontuurlijk, vooral omdat een schijnbare chaos toch steeds weer tot en logische oplossing voert! Heel knap gedaan.