Graham Ross: Iceland, the eternal music. Thorvaldsdottir: ‘Ad Genua’, ‘Heyr dú oss himnum á’; Sigurdbjörnsson: ‘Heyr. Himna smiour’; Baldvinsson: ‘Kvöldvers’; Ragnarsson: ‘Ave Maria’; Saevarsson: ‘Magnificat’, ‘Requiem’ voor sopraan, koor en orkest; Saevarsson: ‘Haustvísur til Máriíu’; Asgeirsson: ‘Hjá lygnri módu’; Birgisson: ‘Afmorsvísa’; Leifs: ‘Elegie’ voor strijkorkest op. 53; Rós: ‘Fljótavik’ (bew). Carolyn Sampson (s), het St. Clare College koor Cambridge en het Dmitry Ensemble. Harmonia Mundi HMM 90.5330 (79’49”). 2021
De Europese muziekgeschiedenis ging tot diep in de negentiende eeuw voorbij aan het eenzame IJsland. Dus van genregrenzen hebben de musici daar zich nooit wat aangetrokken. Zo komen bij componisten als Anna Thorvaldsdottir, Thorkell Sigurbjörnsson, Tryggi Baldvinsson, Hjálmar Heigi Ragnarsson, Sigurdur Saevarsson, Atli Heimir Sveinsson, Jon Asgeirsson, Snorri Sigfús Birgisson, Sigur Rós en als bekendste Jón Leifs allerlei invloeden samen in een stijl, waarin het verlaten IJslandse landschap altijd op de achtergrond blijft meeklinken. Daarbij gaat het lang niet altijd alleen om welluidende ‘Noorderlicht’ muziek. Dat laten de koorwerken op deze cd goed horen.
Bij de samenstelling van dit vrij unieke programma met eigentijdse muziek uit het bijzondere noordelijke eiland dat men absoluut ooit moet bezoeken, heeft Graham Ross zich terzijde laten staan door de hier vertegenwoordigde componisten uit het land van ijs, geisers en vuur.
Het leidde vooral tot een cd met contemplatieve muziek die hier en daar spirituele en dramatische uitschieters heeft.
De veelzijdige Carolyn Sampson, het St. Clare College koor uit Cambridge en het Dmitry Ensemble hebben zich onder de leiding van Graham Ross goed ingeleefd in het diverse idioom en zorgen voor werkelijk voortreffelijke en goed verzorgde uitvoeringen daarvan die mijn liefde voor die bijzondere wereld waar ik twee keer uitgebreid was alleen maar vergroten.