Beethoven: An die ferne Geliebte op. 98; Mailied op. 52/4, Neue Liebe, neues Leben op. op.75/2; Aus Goethe’s Faust op. 75/3; Adelaide op. 46; Selbstgespräch WoO. 114; Resignation WoO. 149; An die Hoffnung op. 94; Abendlied unter gestirnten Himmel WoO. 150; Haydn: She never told her love H. XXVIa/34; Hark! What I tell you H. XXVIa/41; Antwort auf die Frage eines Mädchens H. XXVIa/46; Mozart: Das Veilchen KV 476; Abendempfindung KV 523; Vrijmetselaarscantate ‘Die ihr des unermeßlichen Weltalls Schöpfer ehret’ KV 619. Mark Padmore (t) en Kristian Bezuidenhout. Harmonia Mundi HMU 90.7611 (70’13”). 2014
In deze selectie van de beste en bekendste liederen van Haydn, Mozart en Beethoven toont Mark Padmore (die bijvoorbeeld Beethovens An die ferne Geliebte al in 2004 met pianist Graham Johnson opnam op 3 cd’s Hyperion CDJ 33051/3) zich een erg goede vertolker van dit idioom in behoorlijk Duits. Met zijn goed gefocusseerde stem en ingetoomd vibrato trekt hij de luisteraar op een iets terughoudende, doch zeer effectieve wijze de muziek in. De expressie schijnt steeds juist.
Interessant wordt het vooral ook door de begeleiding van Christian Bezuidenhout op een Rosenberger fortepiano. De milde, lichtelijk onstuimige toon van de zanger past goed bij de cyclus en wordt heel goed gecompleteerd door de fraaie begeleiding die zorgt voor een duidelijk vroeg-romantisch beeld.