Pujuila, Florent: Klarinettrio’s. Brahms: Klarinettrio in a op.114; Bartók: Contrasten nr. 1-3 Sz. 111, BB. 116; Khatchaturian: Klarinettrio. Met Deborah Nemtanu (v), Yovan Markovitch (vc), Romain Descharmes (p). Saphir LVC 1102 (57’28”). 2009
De ster op deze cd is de Franse klarinettist Florent Pujuila (1978) die normaal aan de eerste lessenaar bij de klarinetten in diverse orkesten zat (momenteel bij het Parijs’ Kamerorkest) en die hier zijn geslaagde cd debuut maakt. Zijn stijl duidt meteen op de lichte Franse school.
Opvallend in zijn programma is vooral het klarinettrio van Khatchaturian uit 1932 dat ook werd gepromoot door niemand minder dan Miaskovsky. Net als Bartóks Contrasten weerspiegelt het werk de invloed van volksmuziek, op quasi improviserende manier in het eerste deel. Andante con dolore, wat assertiever in het heftige allegro dat volgt. De finale is een kruidige reeks variaties op een Oezbeekse melodie met een heel karakteristiek karakter.
Bartóks kristallijnen driedelige Contrasten (1938) met een koel ‘ontspannen’ deel dat wordt omgeven door een trage ‘wervingsdans’ en een dolle ‘snelle dans’ biedt zeer contrastrijk spelP. Leve de Verbunkos!
Met een late, rijpe Brahms keren we terug in de hier goed vertegenwoordigde vertrouwde wereld. De vier musici doen al deze stijlen op virtuoze en meer dan gedegen manier recht.
Wie ter vergelijking alternatieven zoekt, zou de volgende, anders gekoppelde, opnamen kunnen proberen: voor Khatchaturian van Ludmilla Peterková/Gabriela Demeterová/Markéta Cibulkova (Supraphon SU 3481-2), voor Bartók van Gérard Poulet/Michel Lethiec/Noël Lee ((Arion ARN 68327) of Chantal Juillet/Michael Collins/Martha Argerich (EMI 557.035-2) en voor Brahms Karl Leister/Berlijnse solisten (MDG MDG 307.079-2).