Natasha Paremski: Natasha. Brahms: Pianosonate nr. 2 in fis op. 2; Kahane: Pianosonate; Prokofiev: Pianosonate nr. 7 in Bes op. 83; Balakirev: Islamey. Arioso 13, Steinway & Sons 30063 (69’03”). 2010, 2015
De in Moskou geboren maar al op achtjarige leeftijd naar de V.S. geëmigreerde pianiste Natasha Paremski is al wel vergeleken met de jonge Martha Argerich, maar in Europa is ze nog vrij onbekend. Afgaande op de positieve berichten leek het goed om me nader in haar prestaties te verdiepen.
Aan de hand van wat eerdere opnamen, kunnen we een goede indruk krijgen van haar onmiskenbaar grote kwaliteiten: Tchaikovsky, pianoconcert nr. 1 en Rachmaninov Paganinirapsodie (RPO SP 044), Hersch, Concertmuziek (Naxos 8.559366), Britten, cellosonate met Zuill Bailey (Telarc CD 34412-02).
Dan blijkt dat de pianiste met de besten kan wedijveren – Met Rostropovitch en Britten in de cellosonate (Decca 421.859-2), Ashkenazy in de Paganinirapsodie (Decca 417.702-2).
De pianiste toont zich in al deze werken een voldoende assertieve, maar niet te dynamische, gevoelige vertolkster die mooi stijl en elegantie combineert en diep doordringt in de kern van de gespeelde werken, mooi spanningen opbouwend en weer laten wegebben.
Het voorproefje van de in 2011 gemaakte Arioso opname vormt het debuut recital van de toen 24-jarige waarop ze bekend lastige, uitdagende werken die haar zeer ter harte liggen speelt. Haar aanpak is fris en heeft het andante als werkelijk culminatiepunt. Katchen (Decca 455.247-2) en Richter (Philips 438.477-2, Decca 436.457-2) zijn dicht benaderd, zo niet overtroffen.
De sonate van Gabriel Kahana, die beslist de mogelijkheden van de pianiste kent, is aan haar opgedragen en verplaatst ons zonder omhaal in een haast neurotische, intense klankwereld die wat aan Scriabin doet denken met uitzondering van het lyrische tweede deel ‘Herfst 2007’.
Dat Paremski in de als niet zo simpel bekend staande zevende sonate van Prokofiev voorgangers als Pletnev (DG 457.588-2), Richter Melodiya 74321-24970-2, Pollini (DG 447.431-2) op dezelfde voet partij biedt, zal hierna niet meer verbazen. De voortdurend wisselende stemmingen zijn steeds ideaal uitgedrukt. Op de Steinway cd is nog een recente opname van Balakirevs Oosters geïnspireerde vuurwerk Islamey toegevoegd.
Wat een veelbelovend, gedurfd debuut, wat voor pianiste om in de gaten te houden….