Elisabeth Plank: L’arpa notturna. Liszt: Le rossignol S. 2590/1; Hindemith: Harpsonate; Glinka: Nocturne in Es; Posse: Variaties over ‘Carnaval van Venetië’; Maayani: Maquamat; Rota: Sarabande e toccata; Schubert: Nachtstück op. 36/2, D. 672; Renie: Legende naar ‘Les elfes’ van Leconte de Lisle. Ars ARS 38229 (61’59”). 2016
Voor haar debuut cd koos de jonge Weense harpist Elisabeth Plank over wie onder meer op haar website meer te lezen. Ze bespeelt op van origine een van de oudste instrumenten. De harp heet te zijn uitgevonden door Hermes in het oude Griekenland, maar er is sindsdien veel aan veranderd en verbeterd. Terecht heeft de harpiste gekozen voor oorspronkelijk voor haar instrument geschreven werken en niet haar toevlucht gezocht tot de talloze bewerkingen.
De harp is ook een heel idiosyncratisch instrument en de componisten die het beste gebruik wisten te maken van de gegeven mogelijkheden, bespeelden meestal zelf de harp. Daaraan hebben we de ideaal voor het instrument geschreven, meest virtuoze werken van de Rus Mikhail Glinka, al uit 1828, de Duitser Wilhelm Posse (1852-1925), de française Henriëtte Renié (1875-1956) en de Italiaan Nino Rota (1911-1979) te danken. Plank schittert erin.
In de bewerkingen van zijn Mayrhofer lied Nachtstück uit 1819 en de pianocompositie Le rossignol van Liszt maakt Plank even een ontspannen uitstapje met haar instrument dat de muziek goed bekomt, zeker voor wie de originelen kent, krijgt de muziek extra tinteling. Daarop steunt ook de deels nachtelijke associatie van de cd titel.
Met de sonate van Tailleferre behoort de helaas nogal korte Harpsonate van Hindemith uit 1939 tot de beste twintigste eeuwse werken voor dit instrument. De componist poedelt in expressionisme en klinkt hoogst on-Duits. Knap weet Plank de essentie van het werk te treffen.
Het nieuwste werk is Maqamat van de Israëlische componist Ami Maayani (1936) is meteen het onbekendste en blijkt meteen een hoogtepunt van het recital te zijn.
Er valt veel genoegen te beleven aan dit afwisselende programma met op het hoogte niveau vertolkt harprepertoire.