Pygmalion o.l.v. Raphael Pichon: Stravanganza d’amore. Werken van Fantini, Malvezzi, Caccini, Marenzio, Brunelli, Striggio, da Gagliano, Orologio, Allegri, Peri, Harmonia Mundi HMM 90.2286/7 (2 cd’s, 1u. 42’38”). 2016
Met zijn ensemble Pygmalion dat bestaat uit Sophie Junker (s), Maïlys de Villoutreys (s), Renato Dolcini (b), Lucile Richarddot (a), Luciana Mancini (a), Virgile Ancely (bs), Déborah Cachet (s), Zachary Wilder (t), Safir Behloul (t), Davy Cormillot (t), Nicolas Brooymans (bs) en Renaud Bres (bs) en instrumentalisten brengt Raphael Pichon ons in de kraamkamer van de opera.
De wieg staat in 1589 aan het hof van de De Medici in Florence. Grote afwezige is Monteverdi. Hier gaat het om tijdgenoten die Intermedi componeerden voor een huwelijk. Zo’n intermedium is een gezongen en gedanst tussenspel bij een toneelstuk. Als nabootsing van het Griekse theater. De indeling op beide cd’s is als volgt:
Nr. 1
Primo Intermedio: All’imperio d’Amore
Secondo Intermedio: La Favolla d’Apollo
Scena prima : La discesa d’Apollo
Scena seconda : Apollo con il serpente
Scena terza : Gli Amori di Apollo e Dafne
Nr. 2
Terzo Intermedio: Le Lagrime d’Orfeo
Scena prima : Le Nozze
Scena seconda : La Morte d’Euridice
Scena terza : L’Inferno
Scena quarta : L’Apoteosi d’Orfeo
Quarto Intermedio: Il Ballo degli reali amanti
Tot de aanwezigen behoren Caccini met Il rapimento di Cefalo, Peri met L’Euridice die beiden in 1600 de vroegst overgeleverde opera’s publiceerden en verder La Pellegrina uit 1589 van Cavalieri en Malvezzi. Als laatste werk is daar Gagliano’s Dafne uit 1608. Maar het programma strekt zich verder in de tijd uit. Striggio’s O giovenil ardire is al uit 1568 en Marenzio’s Donne, il celeste lume zelfs uit 1585. Aan de andere kant van het spectrum staat Buonamente wiens Ballo del granduco uit 1608 is.
Destijds werden die Intermedi uitgevoerd door het ensemble La pellegrina van Bargagli.
Het programma is eerlijk gezegd een beetje een door Pichon zelf samengestelde hutspot waarin Apollo, Orfeus, Euridice maar bovenal Cupido de boventoon voeren in muziekfragmenten van twaalf pioniers op operagebied.
Maar voor de prachtig verzorgde vertolkingen zelf past alle lof.
Misschien is het aardig om het spoor verder te vervolgen met La pellegrina: Intermedii 1589 van Capriccio stravagante o.l.v. Skip Sempé (Paradizo PA 0004) en Andrew Parrott met Una stravaganza dei Medici (EMI 747.998-2).