CD Verzamelprogramma's

PER-SONAT: BIS AN DER WELT IHR ENDE, DUITSE LIEDEREN UIT DE REFORMATIETIJD

Per-Sonat: Bis an der Welt ihr Ende. Duitse liederen uit de Reformatietijd.

Luther: Ein feste Burg; Aus tiefer Not schrey ich zo dir; Was wird es doch des Wunders noch; Ich stünd an einem Morgen; Anon.: La Monina; Lasso: Wach auff, wach auff o Menschen Kind; Domini est terral Verba mea auribus; Motet Sine textu 23; Neusiedler: Was wird es doch des Wunders noch; Hassler: Ach Schatz, ich sing und lache; Mein Gmueth ist mir verwirret; Nun bitten wir den heiligen Geist; Anon./Gorzanis: Saltarello; Lechner: Ach herzigs Herz; Ach Lieb mit Leid; Dieweil Gott ist meine Zuversicht; Schein: Allemande - tripla; Ach mein herzliebstes Jesulein; Ach Gott und Herr. Christophorus CHR 77410 (68’51”). 2017

 

Op 31 oktober 2017 wordt herdacht dat Luther vijfhonderd jaar geleden zijn 95 stellingen aan de deur van de slotkerk in Wittenberg spijkerde. Dat wordt overal in de protestante wereld herdacht en daarbij laten de muziek- en cd wereld zich niet onbetuigd.

Het in 2008 opgerichet Ensemble Per-Sonat dat bestaat uit mezzo en muzikaal leider Sabine Lutzenberger, Joel Frederiksen (bs), Caroline Ritchie (renaissancegamba en lirone), Baptiste Romain (renaissance violone) en Marc Lewon (luit en viola d’arco) draagt een belangrijk steentje aan deze viering bij; een steentje dat ook lang daarna van interesse zal blijken te zijn.

Het programma met geestelijke en wereldlijke liederen is heel mooi in vieren verdeeld. 1) Martin Luther und der Zeitgenosse Ludwig Senfl, 2) Das ‘Newe Teutsche Lied’ en Orlando di Lassom 3) Lobpreis Gottes im geistlichen und weltichem Lied Lechners und Hasslers en 4) Ausblick in die Neuwe Zeit und Johann Hermann Schein.

Uit dit repertoire blijkt iets van de invloed die de reformatie in Duitsland in de zestiende eeuw had op de liedkunst en daaraan een nieuwe morele en ethische basis gaf en hoe Schein een wegwijzer naar de vroegbarok plaatst. Per-Sonat is grondig ingewerkt in muziek uit deze periode van de muziekgeschiedenis, beschikt over een tot in de putjes verzorgd instrumentarium daarvoor en heeft in de persoon van Sabine Lutzenberger niet alleen een stijlvol, met aangenaam warm klinkende stem zingende vertolkster, maar ook een gedecideerd leidster. Dit programma is juist ook daarom zo aantrekkelijk omdat het niet alleen om gewichtige religieuze muziek gaat, maar gelardeerd is met een paar vrolijker wereldse stukken en ook even laat horen, welke uitstraling Luther richting Italië had. Zo is hier een heel waardevol, authentiek en heel professioneel (waarschijnlijk stukken beter dan destijds) muzikaal tijdsbeeld geschetst.