Martyna Pastuszka: Muziek van Franse meesters. Lully: Suite Armide LWV. 71; Couperin, F.: Sonate en quatuor ‘La sultane’; Marais: Suite Ariane et Bacchus; Corrette: Concert in D ‘Le phénix’; Campra: Suite Tancrède. Met het Historisch orkest. DUX 1382 (64’57”). 2016
Als violiste maakte Martyna Pastuszka al een opname met Muziek uit Dresden uit de tijd van August II ‘De sterke’, koning van Polen en keurvorst van Saksen (DUX 0968) en eentje met werken van Schreyvogel en Schaffrath (DUX 1197).
Verder is ze concertmeester van het in 2012 opgerichte (oh!) Orkiestra Historyczna, een strijkorkest met 6 violen, 2 altviolen, 2 gamba’s, cello, luit/gitaar, klavecimbel en slagwerk. Qua stijl en samenstelling is het meer ingericht naar de Italiaanse dan naar de Franse inrichting.
Hier wijdt ze zich aan Franse barokmuziek uit de periode rond 1700 onder het bewind en beschermheerschap van Lodewijk XIV toen het genre opera/ballet en tragédie lyrique hoogtij vierde. Daaraan ontleende Paszuszka enige suites. Die uit Lully’s Armide telt zeven delen, waaronder de ouverture, passacaille en enige dansen; de Suite van Marais telt 3 delen, waaronder een mooie chaconne, Michel Correttes Le phénix is driedelig en Tancrède van André Campra heeft 5 delen waaronder een ‘Air des guerriers’ en een ‘Air des plaisirs’.
Er wordt heel attent en stijlvol gemusiceerd, maar de Italiaanse instelling doet enigszins het gemis van blazersstemmen (hobo’s) in deze toch echt Franse muziek missen. Verder veel waardering.