Duo Praxedis: Histories, Oorspronkelijke operabewerkingen voor harp en piano. Oberthür: Duo over Bellini’s La sonnambula; Duo over Donizetti’s ‘La favorita’; Labarre: Duo over Donizetti’s La Favorita; Duo over Rossini’s La gazza ladra; Stell: Duo over ’Zitti, zitti, piano, piano’ uit Rossini’s Il barbiere di Siviglia; Larmande-des Argus: Fantasie over Rossini’s Le siège de Corinthe; Duo over Meyerbeers Emma di Resburgo; Nadermann: Variaties over Mozarts ‘Non piu andrai’ uit Le Nozze di Figaro; Negri: Capriccio over Rossini’s La gazza ladra; Bochsa: Rossini: Ouverture Il barbiere di Siviglia (bew.). Ars Produktion ARS 38.546 (2cd’s, 1u., 42’48”). 2017
Voor een nadere betrachting van de inhoud van deze dubbel cd is het goed vooraf even in het verleden te duiken. Om te beginnen om de in Nederand nagenoeg onbekende voornaam Praxedis te herleiden tot de adellijke Romeinse martelares en heilige uit de tweede eeuw en in de tweede plaats om begrip te krijgen van de niet zo logische combinatie van de licht aristocratische harp en de vrij burgerlijke piano.
Daarvoor moeten we terug naar de - vooral Parijse - salons uit de eerste helft van de negentiende eeuw, waar soms heel exotische, maar wel voorhanden combinaties van onverwachte instrumenten samen optraden.
Zoals hier blijkt, waren er ook componisten die daar handig op inspeelden en niet uit eigen vindingrijkheid, maar puttend uit toen populaire operafragmenten composities voor schreven. Het enige niet zo bekende fragment komt uit Meyerbeers Emma di Resburgo, een nooit volledig opgenomen werk.
Hier zijn er elf bijeengebracht en zeker de operakenner zal aangenaam verrast zijn wat voor gedaanteverwisselingen bekende fragmenten ondergingen.
De beide uitvoerende voornaamgenoten vormen een vanuit één geest acterend hecht duo dat de muziek laat sprankelen.
Praxedis Hug-Rütti (hrp) en Praxedis Geneviève Hug (p) hebben eerder ook de dubbel cd ‘Grand duet’ met werken van Boieldieu, Hummel, Dizi, Fiorillo, Gatayes, Krumpholtz en Steibelt gemaakt (Ars Produktion ARS 38.540) en ‘From Praxedis with love’ (Paladino PMR 0080), beide hier eerder besproken.