Rosanne Philippens: Insight. Biber: ‘Passacaglia’ in g deel 1 uit Rosenkranzssonates; Intermezzo 1; Bach, J.S.: ‘Allemande’, ‘Courante’ uit Partita voor soloviool nr. 2 in d BWV. 1004; Enescu: ‘Sarabande’; Bach, J.S.: ‘Sarabande’ en ‘Gigue’ uit Partita voor soloviool nr. 2 in d BWV. 1004; Intermezzo nr. 2; Enescu: ‘Moderato-molto rubato-allegro giusto’, ‘Andante’ en ‘Allegro giocoso’ uit Airs dans le genre roumain; Intermezzo nr. 3; Ysaÿe: Solovioolsonate nr. 3 in d op. 27, ‘Ballade’; Intermezzo nr. 4; Biber: Passacaglia deel 2. Channel Classics CCS 41619 (36’24”). 2018
Precies herinner ik me de datum niet meer, maar het moet begin jaren tachtig zijn geweest dat ik het Amstelveense schoolmeisje Rosanne Philippens voor het eerst hoorde toen ze met het viooltalentklasje Fancy Fiddlers van Coosje Wijzenbeek in Utrechts Vredenburg optrad en met haar ouders en haar en haar heb geluncht in Hoog Catharijne. Toen ze ‘avonds vòòr een concert nog even de stad in wilde heb ik in artistenfoyer nog een poosje op haar viool gepast. Jaren daarna trof ik haar regelmatig in de wandelgangen van het Haags conservatorium waar zij les had en ik les gaf.
Achteraf wekte het niet verbazing dat ze zich ontwikkelde tot een van de beste Nederlandse solisten en dat ze cd’s kon gaan maken.
Met haar ook internationaal alle warm ontvangen cd albums Rhapsody met werken van Ravel Bartók en Hubay (Channel Classics CCS SA 35013), Dedications met Kreisler, Fauré, Ysaÿe, Chausson, Saint Saëns (CCS 38516) haar Szymanowski (CCS SA 36715) en Prokofiev (CCS 39517) had Rosanne Philippens al getoond een brede smaak en voortreffelijke muzikale opvattingen te bezitten.
En nu verschijnt haar eerste, wat kort uitgevallen solorecital waarin ze de luisteraar meeneemt in en programma dat in de zeventiende eeuw bij Biber begint en in de eenentwintigste eeuw eindigt met vier eigen improvisaties.
Aan dat programma ligt een interessant concept ten grondslag. De violiste reisde solo langs een aantal concertzalen met diverse programma’s en vroeg achteraf aan het publiek wat het beste had bevallen. Op basis van de uitkomst van die enquete werd dit programma samengesteld dat heel wat meer inhoudt dan ‘u vraagt, ik draai’ en om een stel substantiële stukken - verbaasd elkaar hier tegen te komen - gaat.
Wie Rosanne heeft gehoord en iets van die eerdere cd’s kent, zal niet verwonderen dat ook Insight weer wat juweeltjes biedt. Haar stijl is nu eens gespierd, dan weer speels, maar steeds stilistisch passend bij de compositie in kwestie. Ze toont ook duidelijk een innemende persoonlijkheid en zorgt voor een zeer plezierig uitgekiend programma dat op hoog niveau wordt uitgevoerd (zegt deze zo onbevooroordeeld mogelijk oordelende scribent).