Phalaena: Reflections. Saint-Saëns: Danse macabre op. 40 (bew.); Scarlatti, D.: Klavecimbelsonates in D K. 33, d K. 9, F K. 418, f K. 519 (bew.); Franck: Prélude, fugue, variations op. 18 (bew.); Bach, J.S.: Orgelconcert mr. 2 in a BWV. 593 (bew.); Ravel: Kaddish (bew.); Falla: Populaire Spaanse liederen nr. 1-7 (bew); Bacewicz: Oberek (bew.). Antarctica AR 016 (59’18”). 2019
In de vlinderwereld is de Phalaena een koolwitje, in de muziek voorzag het niet alledaagse Belgische trio van Sophie Hallynck (hrp), Isabelle Chardon (v) en Christophe Delporte (acc) zich ook van die naam. Het is in meerdere opzichten moedig dat het drietal dit drietal instrumenten samenbracht. Om te beginnen omdat het waarschijnlijk uniek is en omdat er geen eigen repertoire voor bestaat.
Van de nood werd een deugd gemaakt met een heel verrassende selectie bewerkingen van composities uit de barok via een drietal latere Franse werken en de Spaanse Falla tot de Poolse Bacewicz met haar oorspronkelijk voor viool en piano gecomponeerde Oberek uit 1947. Vooral de manier waarop Ravels Kaddish uit de Deux mélodies hébraïques als gebed wordt behandeld, maakt indruk.
Met een lichte, elegante toets verheffen de drie musici zich in de meeste andere werken de luisteraar meevoerend, in het zwerk. Best een bijzondere uitgave, smekend om oorspronkelijke werken voor deze combinatie.