Liya Petrova en Boris Kusnezow: Beethoven: Vioolsonates nr. 7 in c op. 30/2 en 8 in G op. 30/3; Barber: Vioolsonate in f op. 4 ‘Verloren deel’; Britten: Suite voor viool en piano op. 6. Mirare MIR 504 (66’44”). 2019
Op haar derde cd wijdt de Bulgaarse Liya Petrova die in 2016 het Carl Nielsen vioolconcours won en onmiddellijk diens Vioolconcert opnam (Orchid ORC 100098) zich voor het eerst met Boris Kusnezow aan oude en modernere kamermuziek. Ze stelde daarvoor een interessant programma samen waarin de twee Vioolsonates van Beethoven uit 1803 als omlijsting dienen van de Vioolsonate van Barber uit 1928 schijnt slechts één, 8’43” durend deel te zijn overgebleven, Daarmee bezorgt het tweetal ons een cd première. De Suite van Britten uit 1935 kreeg eerder de nodige publiciteit door de opname van Tasmin Little en Piers Lane (Chandos CHAN 10770).
Bij het luisteren naar dit schijfje is het eerste punt in het voordeel van Lilya Petrova dat opvalt natuurlijk het heel fraaie geluid dat ze met haar voorbeeldige spel voortbrengt. Dat wordt gestut door een sterke overtuiging en een schijnbaar grenzeloze techniek die vooral in de twintigste eeuwse stukken te pas komt. Haar begeleidster Boris Kusnezow zit op één lijn met haar.
Het leidt alles tezamen tot een mooi, maar niet alledaags programma waar ik met veel waardering door werd geboeid.