CD Verzamelprogramma's

PIERLOT, PHILIPPE: MÉDITATION

Philippe Pierlot: Méditation. Hume: ‘The first part of ayres, French, Polish and others; Saint Colombe jr.: Pièces de viole Tournus manuscript; Marais: ‘Les  voix humaines’; Abel: ‘Arpeggio WKO 205. ‘Allegro’ WKO. 206, ‘Adagio WKO. 209; Bach, J.S.: Suite voor solocello nr. 1 in G BWV. 1007; Froberger: ‘Partita Meditation sur ma mort future’ FbWV 620. Flora FLO 4720 (69’46”). 2021
 
De Belgische gambist Phuilippe Pierlot is de leider van het ensemble Ricercar die zich hier als gambasolist laat horen en daarmee zeer imponeert. Hij stelde hiervoor een interessant programma samen en neemt ons eerst mee naar Engeland voor  ‘The First Part of Ayres’ uit 1605 van Tobias Hume (1579 – 1645). Het betreft de eerste gepubliceerde bundel Engelse gambamuziek.
Vervolgens steken we over naar het vasteland waar de gamba in die tijd furore maakte. Saint Colombe (1640 – 1700) droeg daaraan een handjevol ‘sarabandes’, ‘courantes’ en een ‘chaconne’ die in het Tournus Manuscript te vinden zijn bij. Marain Marais (1656 – 1728) is vertegenwoord met zijn ‘Les voix humaines’ waarmee de gamba probeert de menselijke stem na te bootsen.
Vervolgens keren we terug naar Engeland voor een paar composities van Carl Friedrich Abel (1723 – 1787) die zich nog wijdde aan composities voor de toen langzaam in onbruik gerakende gamba. Dat Bach in dit recital niet mocht ontbreken, is logisch. Maar waarom niet gekozen voor een van de drie Sonates voor viola da gamba BWV. 1027/9 in plaats van de Cellosuite nr. 1?
Het slot met Frobergers zes minuten durende ‘Meditation faite sur ma mort future, laquelle se joüe lentement avec discrétion - Memento mori’ klinkt gelukkig niet alleen maar zo droef als de titel suggereert. Het laatste akkoord sterft uit als een kerkklok uit de verte.
Pierlot speelt op een mooi warm en intiem klinkend Thomas Allred instrument uit 1635. De heel goed klinkende opname werd gemaakt in de Toscaanse Santa Maria di Micciano kerk.