Pires, Maria João: With passion. Mozart: Pianosonate nr. 12 in F KV 332; Schubert: Pianostukken D. 946 nr. 1-3; Chopin: Nocturnes nr. 7 in cis op. 27/2, nr. 8 in Des op. 27/2, nr. 15 in f op. 55/1 en 16 in Es op. 55/2; Mozart: Pianoconcert nr. 23 in A KV 488; Schumann: Pianoconcert in a op. 54. Met het Mozarteum orkest Salzburg o.l.v. Frans Brüggen c.q. het Europees kamerorkest o.l.v. Claudio Abbado. DG 477.6607 (2 cd’s, 2u. 16’05”). 2007
Wie er wat aan is gelegen om zoveel mogelijk materiaal van Pires te vergaren, kan doorgaans zo ongeveer alles van zijn/haar gading in keurig per componist en genre (concert, kamermuziek, solo) vinden bij Erato en DG. Maar wie uitkijkt naar Mozarts zonnige pianoconcert in A kan niet anders dan dit dubbelalbum aanschaffen omdat het nergens in kleiner formaat en logischer combinatie verscheen.
Een dilemma voor verzamelaars die haar opnamen van al die andere werken al bezitten. Gelukkig bevinden alle vertolkingen zich op het hoogste niveau, zodat dit geen straf is. KV 488 bevat een ongekende hoeveelheid aan materiaal. Meteen het eerste deel biedt een overvloed aan gedenkwaardige, lange melodieën. Hobo’s, trompetten en pauken komen in het werk niet voor en in de intimiteit van het orkest krijgt de klarinet een belangrijke rol. Een teer karakter, een lichte elegante melodieënstroom: het zijn eigenschappen die precies bij de pianiste passen. Het adagio past al helemaal goed in haar aanpak van ‘eenvoud als kenmerk van het ware’. Het is pure poëzie en de hele muziek deint op een golf van inspiratie die ook bezit heeft van Brüggens begeleiding tijdens zijn zeldzame uitstapje naar Salzburg. Daarom: alleen al KV 488 is de aanschaf van deze dubbelaar waard.