CD Verzamelprogramma's

OBERLINGER, DOROTHEE: DISCOVERT OF PASSION

Dorothea Oberlinger: Discovery of passion. Rossi: Sinfonia nr. 11 in eco’  uit Sinfonie e gagliardi I, ’Toccata nr. 7 uit Toccate e corenti d’involatura d’organo e cimbalo; Castello: Sonate concertate in stil moderne I nr. 1; Bassano: ‘’Ricercata terza’ uit Ricercate, passagi et cadentie; Merula: ‘Ciacona’, ’a Cattarina’ uit Canzoni overo sonate concertate op. 12, ‘Folle è benche si crede’ uit Curtio precipitato et altri capricci 2; Vitali: ‘Passo Galli per la lettera E’ uit Partite sopra diverse sonate; Cima: ‘Sonate à 4’ uit Concerti ecclesiastici; Melli:Capriccio chromatico; Monteverdi: ‘Si dolce é ‘l tormento’ uit Quarto scherzo delle arioso vaghezze; ‘Hor che’l ciel e la terra’ uit Madrigali guerrieri at amorosi; ‘E pur io torno’ uit L’incoronazione di Poppea; Taeggio: ‘Io son ferito’ uit Selva di varii passagi; Fontana: Sonate voor soloinstrument en b.c. nr. 2; Spadi: ‘Anchor che col partire’; Frescobaldi: ‘La Bernardinia’ uit Canzoni per sonare I; Uccellini: ‘Aria sopra la bergamasca’ uit Sonate, arie e correnti I. Dorothee Oberlinger (blokfl), Dmitry Sinkovsky (v, ct), Marco Testori (vc), Luca Pianca (luit) en Jeremy Joseph (kl) met het Ensemble 1700. Duitse Harmonia Mundi 1943971116-2 (75’02”). 2019
 
Om vroege passie in de muziek te ontdekken ging de Duitse blokfluitiste die geen onbekende is op het Festival Oude Muziek in Utrecht op zoek in Italië waar ze meer kansen had die te vinden dan in Lapland. Ze kwam rond 1600 terecht bij de componisten Salomone Rossi (ca. 1570 - 1630), Dario Castello (1602 - 1631), Giovanni Bassano (ca. 1561 - 1617), Tarquino Merula (1595 - 1665), Tomaso Antonio Vitali (1663 - 1745), Giovanni Paolo Cima (ca. 1570 - 1630), Claudio Monteverdi (1567 - 1643), Francesco Rognoni Taeggio (15? - 1626), Giovanni Battita Spadi (1609 - 1624) en Girolamo Frescobaldi (1583 - 1643).
Het concept van haar programma is niet geheel overtuigend want de blokfluit is niet het meest overtuigende instrument om passie te uiten, wat dat is de menselljke stem. Maar het repertoire is erg mooi en bevat een aantal vrij onbekende werken.
Belangrijker nog is dat Dorothee Oberlinger tot de beste huidige blokfluitisten behoort en de ene mooie cd na de andere aflevert. Denk aan haar cd’s ‘Rococo’ met muziek uit Sanssouci (DHM 888751.3406-2), Versailles (DHM 8859773.509-2) en ‘Flauto Veneziano’ (DHM 886979.8863-2). Ze bespeelt de hele blokfluitfamilie van sopranino tot bas- en stemfluit meesterlijk en weet zich goed ondersteund door het door haar opgerichte Ensemble 1700 met o.a. violist Hiro Kurosaki, hoboïst Alfredo Bernardini, fagotspeler Makiko Kurabayashi en luitenist Axel Wolf. Alle van bijzondere kwaliteit en deze nieuwe uitgave vormt daarop geen uitzondering. 
Maar hier zijn het in de eerste plaats de violist en counertenor Dmitry Sinhovsky, de cellist Marco Testori en de luitenist Luca Pianca die haar goed terzijde staan in deze declamatorisch caleidoscoop van vroeg-Italiaanse blokfluitmuziek waarin allerlei vormen van passie worden getoond: liefde, haat, verdriet en vreugde, verbazing en verlangen.