CD Verzamelprogramma's

OYSTER DUO: STOLEN PEARLS

Oyster duo: Stolen pearls. Ginastera: Canciones populares Argentinos op. 10 nr. 1-5; Schumann: Fantasiestücke op. 73 nr. 1-2; Schubert: Arpeggionesonate in a D. 721; Gershwin: Prelude nr. 2; Bloch: ‘Gebed’ uit Joods leven; Shostakovitch: ’Adagio’ uit de ‘Balletsuite nr. 2 De vloeiende stroom op. 39a; Rachmaninov: ‘Ne poi kravitsa’ uit Romances op. 4; Bottesini: Tarantella. Nicholas Schwarz (cb) en Anna Fedorova (piano). Channel Classics CCS 43121 (73’12”). 2020
 
Sinds 2013 maakt de Amerikaanse contrabassist Nicholas Schwartz deel uit van het Concertgebouworkest nadat hij eerst een jaar eindstudie aan de Karajan Akademie in Berlijn voltooide. Hij speelde vaak mee in het Verbier Festival orkest en vormde het Oyster Duo met de Oekraïnse pianiste Anna Fedorova die sinds haar komst naar Nederland al vier eerdere cd’s voor dit label maakte.
Hoewel Robert Vance een paar boekjes schreef over ‘Progressive repertoire for the double bass’ zijn de werken voor contrabas en piano dun gezaaid. Sommige moderne componisten leverden bijdragen, maar wie was verder in de tijd wil teruggrijpen, is aangewezen op bewerkingen van meest werken voor cello en piano en in het geval van Schubert op de in onbruik geraakte arpeggione.
De vraag waarom ze hun duo ‘Oyster duo’ noemen, wordt in de toelichting door Anna en Nicky beantwoord: ‘op het Braziliaanse strand vonden we oesters die net als sommige muziek een dusdanige verfijnde lekkernij waren dat we er direct op verliefd werden. Ze kunnen zelfs een lustopwekkend middel zijn.’
Genotzucht in muzikale zin wekt dit programma met bewerkingen van stukken uit alle windstreken ook. Soms moet men daarvoor wel grote stappen zetten, want de ‘Canciones populares’ van Ginastera zijn eigenlijk voor sopraan en piano. Dat geldt ook voor de Romances van Rachmaninov. Bij de andere werken is de overgang van cello naar contrabas een stuk kleiner.
Nicholas Schwarz is een heel bedreven bassist die ettelijke concoursen won en zich vaardig en met goede smaak door dit repertoire beweegt en Anna Fedorova begeleidt hem met veel inzicht. Leuk deze werken eens anders ingekleurd te horen.