Anna Netrebko: Verismo. Cilea: ‘Io son l;umile ancella’ uit Adriana Lecouvreur; Giordano: ‘La mamma morta’ uit Andrea Chénier; Puccini: ‘Un bel di vedremo’ uit Madama Butterfly; ’Signore ascolta’, ’Tu che di gel sei cinta’ uit Turandot; Leoncavallo: ‘Qual fiamma avea nel guardo …. Stridono lassù’ uit I Pagliacci; Catalani: ‘Ebben? Ne andrò lontana’ uit La Wally; Boito: ‘L’altra notte in fondo al mare’ uit Mefistofele; Ponchielli: ’Suicido’ uit La Gioconda; Puccini: ‘Vissi d’arte’ uit Tosca; ‘In questa reggia’ uit Turandot; ‘In quelle trine morbide’, ‘vierde acte ‘ uit Manon Lescaut. Met Yusif Eyvazov (t), koor en orkest van de Academia di santa Cecilia Rome o.l.v. Antonio Pappano. DG 479.5013 (71’48”). 2016
De coverfoto met een gekroonde zangeres in vogelveren kostuum mag dan wat vervreemdend aandoen, maar de meest bekende fragmenten die ze zingt uit tien Italiaanse verismo opera’s mogen er wezen, want ze laten horen dat haar stem de afgelopen jaren nog heeft gewonnen aan glans, kern en donkere expressiekracht. Op Manon Lescaut na heeft ze de betreffende rollen van Adriana Lecouvreur, Maddalena, Cio-Cio San, La Wally, Tosca, Turandot nog nooit op het toneel gezongen, maar hopelijk gaat dat komen, want ze beheerst deze goed in de gekozen fragmenten. Hooguit haar medeklinkers hadden wat duidelijker gearticuleerd gekund en soms lijken losse aria’s wat weinig om in dramatisch opzicht geheel in de betreffende rol te komen.
Maar verder is haar Cio-Cio San vooral gekenmerkt door verdriet en minder door vergankelijkheid, haar Turandot gepassioneerd en vorstelijk, haar Adriana Lecouvreur zelfverzekerd. In de vierde en laatste acte uit Manon Lescaut voegt haar echtgenoot, de tenor Yusif Eyvazon zich mooi bij haar in een door beiden pakkend voorgedragen slot.
Aardig is dat ze aan het bovendien prachtig voorgedragen minder bekende ‘Io son l’umile ancella’ van Boito dacht. Prachtig is ze ook in ‘Ebben? Ne andrò lontana’ uit La Wally opstijgend naar goudgerande wolken. Veel dramatischer gaat het toe in ‘La mamma morta’ uit Andrea Chénier. Een ander hoogtepunt is ’Signore ascolta’ uit Turandot.
Antonio Pappano is als vrijwel altijd een ideale, echt ondersteunende begeleider en het orkest speelt alsof het van elke noot die Netrebko zingt houdt. De opname heeft de zangeres wel weer erg op de voorgrond geplaatst.
Interessant is wat ze op de bonus dvd zegt over haar opvattingen, waaruit een bescheiden zelfbeeld spreekt.