Mixtura: Archipel Machaut. Corbett: Archipel; Machaut: Messe de Nostre Dame; Douce dame jolie; Puis qu’en oubli; Moult sui de bonne heure née; Très douce dame; Nemtsov: Briefe – Heloisa; Odeh-Tamimi: ÓD. Genuin GEN 13284 (67’). 2012
Het markante programma op deze schijf documenteert zowel de gemeenschappelijkheid als de vervreemding van oude en nieuwe muziek waarbij voor die nieuwe muziek met name accordeon en schalmei een belangrijke rol vervullen.
Het experimenteelste stuk is naar verwachting van Sarah Nemtsov. Men zou het op een dvd hebben moeten vastleggen om oom meteen te kunnen zijn hoe de uitvoerenden bewegen, zich verplaatsen terwijl ze rond schuifelen, wat zingen, papier laten knisperen en ruisen en buitenmuzikale akoestische effecten realiseren. Erg leuk om ter horen.
Wanneer we gemakshalve even Machaut op accordeon en schalmei buiten beschouwing laten (aan de Mis mankeren hier het tweede Kyrie, het ‘Amen’ uit het Gloria, het hele Credo en het Benedictus en Ite, maar de vertolking is vrij, levendig en aantrekkelijk), gaat het bij de vindingrijke Nemtsov om de inzet van accordeon en schalmei, hoogst verwonderd elkaar hier te treffen. Margit Kern is een verbluffend goede accordeoniste en Katharina Bäuml een vaardig schalmeispeelster.
Vergeleken met Nemtsov is de bijdrage van de Amerikaan Sidney Corbett (1960) erg conventioneel op het orthodoxe af, maar zijn Archipel Machaut, maar de muziek klinkt wel erg mooi.
Van de Palestijn Samir Odeh-Tamimi (1970) horen we ÓD (Nog). Gevat in typisch naar het Midden-Oosten wijzende virtuoze klanken.