Laura Metcalf: First day. Bragato: Graciela y Buenos Aires (bew); Martinů: Variaties over een Sloveens thema H. 378 nr. 1-5; Burhans: Fantasie voor trombone en piano (bew); Ginastera: Pampeana nr. 2 op. 21; Enescu: Cellosonate in f; Visconti: Hard-knock stomp; Marais: ‘Couplet de folies’ uit Les folies d’Espagne in d band 2/20 (bew); Poulenc: ‘Les chemins de l’amour’ uit Léocadia FP. 106 (bew). Met Matel Varga (p). Sono luminus DSL 92201 (59’10”). 2015
De Amerikaanse celliste Laura Metcalf is op meerdere fronten tegelijk actief. Ze speelt uiteraard met orkest, maar maakt ook deel uit van kwartet voor cello en slagwerk Break of reality en het strijkkwintet Sybarite 5 waarmee ze de cd Disturb the silence maakte. Op haar debuut cd koos ze bewust en heel ondernemend niet voor langer standaard repertoire, maar op Marais na voor korte twintigste eeuwse stukken, die deels bestaan uit bewerkingen. Verrassend, goeddeels onbekend materiaal, zoals Hard-nock stomp van Dan Viscont met zijn blues karakter.
De titel van deze cd is ontleend aan de laatste regel van Poulencs Les chemins de l’amour: “chemins du désespoire, chemins du souvenir, chemins du premier jour, divins chemin d’amour’ die lichtelijk wordt meegezongen (wie het origineel wil horen, kan o.a. terecht bij Véronique Gens en Roger Vignoles op Virgin 545.360-2). Het gaat dus om een eerste begin, om jeugdige gevoelens. Beide vertolkers zoeken en vinden eenheid in verscheidenheid in hun programma dat verrassende stukken bevat en waarin ze de heel diverse karakters en stijlen goed weten te treffen.
De met warme, expressieve en heel levendige toon spelende celliste wordt invoelend en zorgvuldig begeleid door pianist Matei Varga, die o.m. ooit het Enescu pianoconcours won. Hun voordracht straalt rapsodische levensvreugde uit.