CD Verzamelprogramma's

MDG: AUDIOPHILE SOUND OF MDG, THE

MDG: The audiophile sound of MDG. Fragmenten uit werken van Bruckner, Chopin, Böhme, Poulenc, Giulini, Dorati, J.S.Bach, Schumann, Händel, Liszt, Eccard, Fernández, Schönberg, Reger, Scheidemann, Ponchielli, Soler, Schubert, Villa-Lobos, Beethoven, Shostakovitch, Mozart, Respighi, Glanzberg. MDG 906-1800-6 (78’14”). 2016

 

Een uitgave als deze roept dierbare herinneringen op. Aan de jaren zestig vorige eeuw bijvoorbeeld, toen kwaliteitsweergave van lp’s er nog veel toe deed en de keuze van hoogwaardige weergave apparatuur haast een wetenschap was, te beginnen bij pick-up element, arm en draaitafel (vaak Thorens), voor- en eindversterker (Quad, Sony, Luxman, Denon) en luisprekers (Bowers & Wilkins). Voordat ‘gettoblasters’ mp 3 en dubieus downloaden in gebruik kwam en kwantiteit boven kwaliteit propositie ging krijgen. Deels heb ik die trouwe beestjes nog in gebruik

In die tijd had ik de eer en het genoegen het maandblad Disk redactioneel te leiden en naast plaatbesprekingen was de rubriek waarin apparatuur grondig werd getest en belangrijke peiler. Omdat het budget niet groot genoeg was om alleen een volledig testlaboratorium te exploiteren en over een dode kamer voor luidsprekertests te beschikken, werd op dit gebied een samenwerking aangegaan met het toen in Bielefeld gevestigde Duitse zusterblad Fono Forum. Behalve door Guido Wasser werd het testlab daar bemand door Werner Dabringhaus en Reimund Grimm van de Tonmeisteropleiding in Detmold waar Philips ook zijn betere opnamemensen als Volker Straus vandaan haalde.

Later – de cd had intussen zijn intrede gedaan - begon dat tweetal bekwame opnamemensen een eigen plaatlabel Musikproduktion Dabringhaus und Grimm (MDG) dat op z’n minst producten leverde die auditief tot het best mogelijke behoren.

Om dat aan te tonen is een waar ratjetoe van werken, verdeeld over veel klassieke genres door een grote reeks uitvoerenden voor een leuke demoplaat bijeen gezocht. Verrassingselementen ontbreken niet: ‘Scherzo’ uit het blaassextet van Oskar Böhme, ‘Rondo’ uit serenade voor fluit en gitaar van Mario Giulini, ‘Bergamasca’ uit het hobodivertimento van Dorati, het ‘Sanctus’ uit de Missa Mon coeur se recommend á vous van Johannes Eccard,  ‘El diablo suelto’ van Heracilo Fernández, het ‘Adagio’ voor harp, viool en strijkorkest van Schönberg, ‘O Jesulein süss’ van Reger, een brokje uit het concert voor euphonium en orkest van Ponchielli, ‘Distribuçao de flores’ van Villa-Lobos en ‘Allegro giocoso’ uit de Suite Yiddish van Norbert Glanzberg’. 

De vertolkingen hebben alle een behoorlijk niveau en de verleiding om ook sommige werken volledig te horen, is groot. Dat zal ook wel mee de commerciële bedoeling van dit schijfje zijn.

Bij de uitvoerenden treffen we o.m. de Nederlanders Heiko ter Schegget (blokfluit), Leo van Doeselaar (orgel) en Godelieve Schrama (harp) aan.