The Mozartists: Mozart in London. Mozart: Symfonieën nr. 1 in Es KV. 16, 4 in D KV. 19, in F KV 19a (KV. Anh. 223); Concertaria Va dal juror portara KV. 21 Arne: ‘Sleep, gentle Cherub, sleep descend’, ‘O torment great, too great to bear’ uit Judith; ‘Oh! Too lovely!’ Uit Artaxerxes; Bach, J.C.: Concert voor klavecimbel, 2 violen, cello en orkest in D op. 1/6; ‘Non so d’onde viene’ uit Ezio; ‘Confusa, smarrita’ uit Berenice; ‘O Dolly, I part’ uit The guardian outwitted; ‘Ah, come mi balza il cor.... Dei fascia, o cel pietas’, ‘Cara, la dolce Fiamma’ uit Adriano in Siria; Arnold/Fumi: ‘To speak my mind of womankind’, ‘Hist, hist! I hear my mother call’ uit The maid of the mill; Pescetti: ‘Caro mio bene, addio’ uit Ezio; Rush: Ouverture Capricious lovers; ‘Thus laugh’d at, jilted and betray’d’ uit Capricious lover; Bates: ‘In this I hear my latest breath’ uit Pharnaces; Perez: ‘Se non ti moro a lato’ uit Solimano; Abel: Symfonie in Es op. 7/6. Ana Maria Labin (s), Helen Sherman (ms), Steven Devine (kl), Ben Johnson (t), Anna Devin (s), Rebecca Bottone (s), Robert Murray (t), Martene Grimson (s), Eleanor Dennis (s) met The Mozartians o.l.v. Ian Page. Signum SIGCD 534 (2 cd’s, 2u., 24’50”). 2015
De 8-jarige ‘Wolfer’ en zijn zus ’Nanner’ Mozart werden door hun vader Leopold op een reis langs Europese hoven natuurlijk ook in Londen geïntroduceerd. Het wonderkind verbleef daar van 23 april 1764 tot 24 juli 1765, waar hij behalve optredens had o.a. ook twee symfonieën en een zestal aan koningin Caroline opgedragen vioolsonates schreef.
In het King’s Theatre zag hij een voorstelling van J.C. Bachs opera Adriano in Siria.
Het is thans nog mogelijk om met een georganiseerde wandeling in de voetsporen van de componist te treden en het ia aardig om er het Mozart Compendium van Robbins. Landon nog eens op na te slaan.
Vijf jaar na het overlijden van Händel kende de Engelse hoofdstad nog steeds een rijk muziekleven, dat behalve door Thomas Arne (1710-1778) en Carl Friedrich Abel (1723-1778) die er concertseries organiseerde en de ‘Londense’ Bach Johann Christian (1735-1782) die sinds 1762 in Londen werkzaam was ook van muziek werd voorzien door mindere goden als Samuel Arnold, Egidio Duni, Giovanni Battista Pescetti, George Rush, William Bates en David Perez.
Ian Page besteedt in een interessant programma met de uit de Classical Opera Company voortgekomen Mozartians (voorzien van ‘authentiek’ instrumentarium) aandacht aan muziek uit die periode. Hert programma bevat naast twee prille symfonietjes en een concertaria van Mozart zelf een concertant werk van Bach jr., een Ouverture van Rush en de nodige aria’s uit de opera’s van de andere componisten. Grotendeels als premières.
Daarvoor is een goed gevuld blik met competente solisten opengemaakt. Er werken alleen al acht zangers mee. Maar onbetwiste ster is het orkest, dat op heel doorleefde manier zorgt het best mogelijke uit de muziek naar voren wordt gehaald.
Dat alles draagt bij aan de diversiteit van het project dat een heel mooi tijdsbeeld geeft. De bedoeling is dat het ensemble met nog een stel van deze initiatieven vervolgt.