Augusta McKay Lodge: Beyond Bach and Vivaldi. Matteis: Alla fantasia, Fantasie in c; Nogueira: Prelude en fantasie ‘In G fa ut’; Locatelli: ‘Andante’ uit Vioolconcert in c op. 3/2; Baltzar: Prelude in G ‘By senior Balshar, a Germaine’, Allemande in C, Sarabande in g, Prelude in G, Prelude en fantasie ‘In G fa ut’; Biber: Prelude, Passacaglia in g; Gasparini: Prelude; Bononcini: Prelude; Matteis: Prelude; Corbett: Prelude; Corelli: ‘Allegro’ uit Vioolsonate in A op. 5/6; Pisendel: Vioolsonate in a. Naxos 8.573893 (68’26”). 2017
De Amerikaanse barokvioliste Augusta McKay Lodge specialiseerde zich na haar vioolstudie in eigen land in Amsterdam in de historische uitvoeringspraktijk en won terug in een land in 2015 het Juilliard historical performance concours.
Voor haar debuut opname zocht ze in archieven naar onbekende werken voor soloviool en vond 17 stukken van deels onbekende componisten als de Italiaan Nicola Matteis (ca. 1670-1737) die als de eerste Corelli-achtige violist in Londen werkzaam was en die daar vooral Ayrs componeerde.
Verder komen we de Portugees Pedro Lopes Nogueira (ca. 1700- ca. 1770), tegen, de ook in Engeland werkzame Duitser Thomas Baltzar (1631-1663), een na andere Italiaan, Francesco Gasparini (1661-1727) en de Engelsman William Corbett (1680-1748) tegen.
Een bekendere klank hebben de namen van Locatelli, Corelli, Biber (hier vertegenwoordigd met twee gedeelten uit de Rozenkrans sonates) en Pisendel.
Samen geeft dit repertoire een goed beeld van de stand van zaken in de vioolmuziek uit rond 1700. De speurtocht die de violiste ondernam, de composities die ze opgroef en vooral ook de geanimeerde manier waarop ze deze uitvoert maken het een genoegen om meer dan één keer deze cd te beluisteren, niet alleen als puur genoegen, maar ook als een instructief proces.