Mischa Maisky: Adagietto. Mahler: ‘Adagietto’ uit Symfonie nr. 5 in cis (bew. Voor cello en harp); Bach, J.S.: ‘Adagio’ uit Klavecimbelconcert nr. 3 in d BWV. 974; ‘Largo’ uit Klavecimbelconcert nr. 5 in f BWV. 1056; Mozart: ‘Ach, ich fühl’s’ uit Die Zauberflöte KV. 620; Saint-Saëns: ‘Mon coeur s’ouvre à ta voix’ uit Samson et Dalila; Massenet: ‘Méditation uit Thaïs; Tchaikovsky: ‘Oktober, herfstlied’ uit De seizoenen op. 37b; ‘Valse sentimentale’ uit Pianostuk op. 51/6 (bew.); Scriabin: Étude in bes op. 8/11 (bew.); Romans voor hoorn en piano (bew.); Grieg: ’Solveigs wiegelied’ uit Peer Gynt op. 23 (bew.) (alle voor cello en piano) Schubert: ’Notturno’, Pianotrio in Es op. Post., D. 897; Schumann: ‘Andante cantabile’ uit Pianokwartet in Es op. 47; ‘Andante’ uit Pianokwartet nr. 3 in c op. 60. Met Sophie Hallynck (hrp), Lily Maisky (p), Sascha Maisky (v) en Janine Jansen (v), Julian Ra chili (va) en Martha Argerich (p). DG 483.5561 (83’54”). 2008/17
Behorend tot de groep muziekliefhebbers die vindt dat Maisky bij al zijn grote vaardigheden de muziek vaak nodeloos sentimentaliseert, is het nauwelijks een genoegen om het grootste deel van dit programma met langzame delen en fragmenten in bewerkingen door te komen. Men moet ze liefst ook niet alle achter elkaar beluisteren. Pas op het laatst met het trio van Schubert en het Schumann deel en diens volledige Pianokwartet klaart de sfeer dankzij de inbreng van anderen op.
Natuurlijk is het bijzonder dat Maisky met zijn kinderen een trio kan vormen. Met bijna 84 minuten krijgt men ook redelijk veel waar voor de investering. Maar verder geldt: met voorbehoud genieten en vooral bedoeld voor Maisky bewonderaars.