Corina Marti: Von edler Art. Dufay: Ce jour le doibt, aussi fait la saison (bew.); Anoniem: Wilhelmus Legrant; Des Klaffers neyden; Benedicte almechtiger got; Tandernaken; Praeambulum super sol, super c, super d; Qui vult messire; Pulcherrima de vergine; Boumgartner: Boumgartner; Anoniem: Rorate celi desuper et nubes pulan; Redeuntes in la; Modocomo byste die rechte/Repetic(i)o; Redeuntes in idem; Mi ut re ut; Redeuntes in idem mi de eadem mensura; Schlend: Ich stond an enem Morgen; Schlick: All ding mit radt; Buchner: Enzindt pin ich; Kotter: Preludium in a; Hofhaimer: Tandernack uf dem rin lag; Blindhamer: Preambulum; Meyn sin und gemüt; AB mit 3 stimen’ Sylvanus or Wenck: Mein Gmüt und Blüt. Met Michal Gondko (luit, gittern). Ramee RAM 0802 (67’23”). 2007
26 werkjes uit het vijftiende eeuwse Duitse repertoire voor toetsinstrumenten, uitgevoerd op een clavicytherium (een rechtopstaande voorloper van het klavecimbel) van Emile Jobin naar een anoniem voorbeeld. Dat is de inhoud van deze uitgave met hoofdzakelijk werk van componisten die niet uit de anonimiteit kwamen. Alleen het stuk van Dufay is bekend. Een aardige bijkomstigheid is dat de werken in chronologische volgorde van hun ontstaan zijn opgenomen. Ze bestrijken een lange periode van Dufay (1397-1474), via Adolf Bindhamer (ca. 1473-1532) en Hans Buchner (1483-1538) tot Hans Kotter (1485-1541) met alle stijlwisseling van dien.
Met hun beeldende titels is de muziek behoorlijk afwisselend van sfeer, maar ook voortdurend treffend en innemend. Dat het succes ervan hier is verzekerd, is te danken aan het gevoelige, heel typerende spel van Marti en Gronko die heel mooi fraseren en de melodieën laten zingen.Hoe pretentieloos ook, mede door de nodige nuances aan te brengen, gaat deze muziek leven als was hij vers uit de ganzenveer gevloeid. Ook is het goed om eens duidelijk de klankproductie van een clavecytherium te kunnen waarnemen. Michal Grondko is een ideale begeleider op luit en gittern, instrumenten die ook teruggaan tot destijds.