CD Verzamelprogramma's

MATEN, GONNIE VAN DER: ALS EEN FENIKS

Gonny van der Maten: Als een feniks. Brahms: Preludium en fuga in g WoO. 10; Koraalbewerking ‘Es ist ein Ros’ entsprungen’ op. posth. 122; Boëly: Fantaisie et fugue en si bémol uit Orgelstukken op. 18; Bach, J.S.: Koraalbewerkingen Schmücke dich, o liebe Seele BWV. 654, en Allein Gott in der Höh’ sei Ehre BWV. 711; Preludium en fuga in G BWV. 541; Boëlmann: ‘Prélude’ uit Orgelstukken op. 16; Guilmant: Elévation ou communion dans le style de Jean=Sébastien Bach; De Klerk: Inventionen nr. 1-10; Mendelssohn: Preludium en fuga op. 37/1. Gonny van der Maten GM 181559 (67’31”). 2018

Tussen 1985 en 1999  maakte organiste Gonny van der Maten cd opnamen van haar recitals. Daarbij was de eerste klap meteen meer dan een daalder waard met een album van 12 cd’s (Evangelishe Omroep EO/NIVO 01) waarop we tal van oude zestiende eeuwse in Krewerd en Oosthuizen en latere instrumenten van Maarschalkerweerd in Zwolle, Swart in Leiden, Hagerbeer in Alkmaar, Müller in Leeuwarden, König in Nijmegen en meer te horen kregen. Daarna volgde in 1990 een opname op het orgel van de Christophoruskerk in Schagen (Fidelio 6608), vervolgens nam ze deel  aan een opname van Nederlandse organisten die op Nederlandse orgels  uit de periode 1787-1848 spelen (De Banier 9033605619).

In 2017 verscheen in eigen beheer de cd De goddelijke routine met Nederlandse en Franse werken op de orgels van twee Haarlemse kerken (GM 171559) en nu is er dan Als een feniks waarin het Van Gruisen/Van Oeckelen orgel on de de Oude Kerk in Soest te horen is. 

Aan het ontstaan van deze cd ligt een geschiedenis ten grondslag. In 1811 bouwde Akbertus van Gruisen voor de Doopsgezinde kerk in Harlingen, maar verdween daar in 1858 bij een verbouwing. De Groningse orgelbouwer Petrus van Oeckelen kreeg het in zijn bezit en gaf er uitbreiding aan om het te verkopen aan de Kleine kerk is Vollenhove. Toen die dat niet kon betalen, werd het orgel in een loods opgeslagen. In 2008 kocht orgelbouwer Reil uit Heerde het in slechte toestand verkerende orgel en vond daar in 2010 een bestemming voor in Soest ter vervanging van het slecht geworden De Korff orgel. Maar de herbouw viel tegen en vergde aanpassing van de afmetingen. Pas in 2014 was de klus geklaard en gaf Conny van der Maten haar baan in Heemstede op om die in Soest vol ijver te beginnen. Die voorgeschiedenis verklaart de titel van de cd. 

Destijds was zij cum laude geslaagd voor de orgel- en kerkmuziek opleiding aan het Sweelinck conservatorium in Amsterdam bij Albert de Klerk en nu trad ze aan als opvolgster van Maarten Kooy en Jan Jansen als cantor-organist in Soest. 

Met haar imposante carrière, haar grote kennis en ervaring en haar veelzijdigheid zorgt ze op de nieuwste uitgave voor een veelomvattend en heel geschakeerd recital dat ik goede balans in geregistreerd. Het resultaat dwingt respect af met zijn goed geregistreerde magistrale orgelspel.