Mélisande McNabney: Inspirations. Anglebert, d’: Suite in C ‘D’après Gauthier et Mésangeau’; ‘Prélude’ uit Klavecimbelsuite nr. 3 in d; ’Tombeau de M. de Cambonnnières’ uit Klavecimbelsuite nr. 4 in D; ‘Passacaille’ uit Klavecimbelsuite nr. 2 in g; Forqueray: ‘La Rameau’, ‘La Guignon’, ‘La Léon’, ‘La boisson’, ‘La Sylva’, ‘Jupiter’ uit Klavecimbelsuite nr. 5 in c; Rameau: ‘Tendre amour’ uit Les Indes galantes (bew.); ‘Formons les plus brillants concerts …. Aux langueurs d’Apollon’ uit Platée (bew.; ‘Sarabande’ uit Nouvelles suites. Atma ACD2 2780 (67’05”). 2018
De Canadese klaveciniste Mélisande MvNabnney die behalve in Montréal ook in Amsterdam studeerde bij Bob van Asperen en Richard Egarr werkte al mee aan opnamen met werken van Schieferlein, Telemann en C.P.E. Bach (Atma ACD 2 2744) en van Vivaldi, Chédeville, Boismortier, Fasch, Telemann (Atma ACD 2 2753) richt zich hier op een stel minder bekende Franse klavecimbelwerken met in totaal 18 deeltjes.
Ze had de cd ook ‘le clavecin bien inspiré kunnen noemen voor deze veelal door het lied, de luit geïnspireerde muziek die aan de hoven van Lodewijk XIV en XV klonk.
Het gaat om een interessant panorama met werken uit de bloeiperiode van de Franse barok. McNabney speelt briljant, helder en lichtvoetig, precies zoals dat voor deze muziek hoort op een mooi instrument dat keurig werd opgenomen in een kerkje uit Saint-Alphonse-Rodriguez in de provincie Quebec.