Magdalene consort o.l.v. Peter Harvey, Fretwork: In chains of gold II; The English pre-restoration verse anthem. Byrd: ‘Hear my prayer, o Lord’, ‘O Lord rebuke me not’, ‘Have mercy upon me, O God’, ‘Fantasis nr. 46; ’Teach me, o Lord’, ‘Christ rising again’, ‘I will give laud’, ‘Look and bow down’; Bull: ‘Almighty God, which by the leasing of a star’, ‘Fantasie nr. 16, ‘Deliver me, o God ‘; Cosyn: Voluntary nr. 1, 2; Morley: ‘Out of the deep’; Hooper: ‘Hearken ye nations’, ‘O God of Gods’; Mundy: ’Sing joyfully’. Met His majesty’s sagbutts and cornettts o.l.v. Wiliam Hunt en Silas Wollston (org), William Lyons (dulciaan). Signum SIGCD 609 (70’29”). 2019
Het eerste deel van In chains of gold met anthems van Orlando Gibbons (Signum SIGCD 511) uit 2017 van dit uit zangers, gamba’s, blazers, orgel en dulciaan bestaande ensemble al veel lof. Hier keert het terug naar William Byrd (1540-1623) en zijn wat jongere tijdgenoten John Bull (1562-1628), Benjamin Cosyn (1570 -1652), Thomas Morley (1557-1602), Edmund Hooper (1553-1621) en John Mundy (1555-1630) die na de Reformatie hun bijdragen aan de Engelse religieuze koormuziek leverden. De laatste twee werken van Byrd berusten op een reconstructie
Samen met hun begeleiders leveren de zangers van het intiem zingende Magdalene Consort een heel waardige bijdrage met o.a. mooi passende, hooguit wat te ‘grote’ orgelbijdragen en stoere inbreng van de oude blaasinstrumenten. Feitelijk bevalt dit tweede deel nog beter dan het eerste. De muziek is allerminst saai en het aardige is dat de instrumenten er zo’n wezenlijk aandeel in hebben.
Het hele programma geeft een aardige kijk op het intieme, soms zelfs heel charmante leven uit de Tudortijd. De titel van de cd is ontleend aan de uitspraak van Morley dat ‘muziek de oren van de luisteraar tot overpeinzen van verheven zaken leidt’.