CD Verzamelprogramma's

MAEYER, JOLENTE DE: RETAINS

Jolente de Maeyer: Retains. Stravinsky: Suite italienne; Auerbach: Preludes nr.  2 in a, 3 in G, 4 in e, 8 in fis, 10 in cis, 11 in B, 14 in es, 15 in Des op. 41; Schubert: Fantasie in C D. 934. Met Nikolaas Kende. Evil Penguin EPRC 0034 (56’49”). 2020
 
Na de cd programma’s Kreutzer sonate en Sailing to open sea wijdt de Belgische violiste Jolente de Maeyer zich met haar vaste begeleider nu aan een bijzonder programma met drie geheel verschillende werken. Het aardigst was om weer iets te horen van de in 1999 gecomponeerde Preludes van Lera Auerbach (1973) die in 2007 alle 24 zijn opgenomen door haarzelf (BIS CD 1462). De werken werden in 1999 geschreven en ze doorloopt daarin net als Bach en Chopin de 24 toonsoorten, maar bij Auerbach dienen deze slechts als tonale kernen. Het zijn vrij korte miniaturen. Haar muziek is opnieuw heel origineel, maar wel wat duister van aard. Meer om te bewonderen om de logica dan om van te houden omdat de componiste ons luisteraars op afstand lijkt te willen houden. Hoe ze ook haar best doet, daar kan Jolente De Maeyer weinig aan veranderen, hoe mooi ze ook speelt. 
Eenvoudiger heeft ze het met de charmante en geestige zesdelige Suite italienne van Stravinsky uit begin jaren dertig v.e. waarin hij via Pulcinella terugkeert naar het wereldje van Pergolesi; het werk wordt hier vrij droog en enigszins ironisch uitgevoerd wat heel passend is.
En dan is er nog de Fantasie van Schubert uit diens laatste levensjaar. Vooral het derde deel, een reeks variaties over het lied ‘Sei mir gegrüßt’ op tekst van Rückert komt heel mooi onder de handen van de Mayer en Kende vandaan. In dit recital bevestigt de violiste de hoge standaard van haar spel en ze wordt meer dan competent bijgestaan door Nikolaas Kende.
Waarom die titel Remains? Omdat de muziek van deze drie componisten ons aanspoort om te dromen van een betere wereld met behoud van het mooie en goede uit de oude.