Margaretha Consort: A German Christmas. Tunder: Preludium ex g; Anon./Praetorius: ‘Nun komm der Heiden Heiland’; Schütz: ‘O Jesu nomen dulce’ SWV. 308, ’Heute ist Christus der Herr geboren’ SWV. 439; Praetorius/Gesius: ‘In dulcio jubilo’; Anon./Wakelkamp: ‘Maria durch ein Dornwald ging’; Praetorius/Siefert: ’Puer natus in Bethlehem’; Mazák: ’Nobilissima Jesu’; Praetorius: ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’, ’Quem pastores laudavere’, ‘’Es ist ein Reis entsprungen’ uit Musae Sioniae band 6; Hurtado: ‘Illibata, ter beata (bew.); Hassler e.a.: ‘Vater unser’ (bew.); Schein/Praetorius: ‘Wie schön leuchtet der Morgenstern’; Scheidemann/Hassler: ‘Vom Himmel hoch’; Wakelkamp: ‘Veni veni Emmanuel’. Gerrit Hoving (org) met het Margaretha consort o.l.v. Marit Broekroelofs (tevens vdg). Naxos 8.551398 (78’15”). 2018
Het is mogelijk wat vreemd om medio maart 2021 aandacht te vragen voor deze cd met veelal minder bekende Duitse Kerstmuziek, maar de uitgave bereikte me nu en deze is opvallend genoeg om er aandacht aan te besteden. Voor dit programma verzamelde gambiste Marit Broekroelofs voor haar internationaal samengestelde ensemble met zangers en instrumentalisten muziek uit de post-Reformatietijd met een belangrijk aandeel van Jacob en Michael Praetorius, Schütz en Schein.
Het meeste genoegen beleefde ik aan het fraai versierde ‘Vom Himmel hoch’ van Scheidemann/Hassler met een fraaie bijdrage van de cornetten. Gambist Frank Wakelkamp leverde met ‘Veni veni Emmanuel’ een mooie eigen bijdrage als alternatief van Taverners bekende stuk.
Er wordt mooi gezongen en gespeeld op de niet alledaagse lokatie van de Helena kerk in Aalten. Het had hooguit wat feestelijker mogen klinken. Misschien wreekt zich hier dat Nederland een sterkere Calvinistische dan Lutherse traditie heeft. De strijkers hadden meer glans mogen hebben, de zangers hadden wat meer uitbundigheid mogen tonen.