Mariann Marczi: Spinters. Kurtág: Splinters op. 6d nr. 1-4; Fém: Études (band 2); Kodály: Méditation sur un motif de Debussy; Pianostukken nr. 1-7; Lahjtha: ‘De l’automne et du champ’ uit Contes op. 2; Bartók: Burlesques op. 8c nr. 1-3; Jeney: ‘Ricercare’, ‘Arthur Rimbaud in the desert; Csapó: ‘The ultimate goal’. Odradek ODRCD 307 (68’29”). 2013
DE Hongaarse pianiste Mariann Marczi stelde een mooi programma samen met muziek van haar twintigste eeuwse landgenoten. Haar programma rust op de twee grote pilaren Bartók en Kodály van wie ze gelukkig geen al te voor de hand liggende werken uit de periode van 1907 tot 1918 speelt en laat de luisteraard daarna kennismaken met recentere werken van György Ligeti (1923 - 2006), György Kurtàg (1926). Lászlo Lajtha (1923 - 1995), Zoltán Jeney (1943 - 2019) en Gyula Csapó (1906 - 1974) uit het tijdvak 1976 tot 1989.
Ze zoekt daarbij naar onderlinge verbintenissen en heeft het voordeel dat ze haar interpretatieve uitingen kan baseren op persoonlijke contacten met al deze componisten die niet zelden Franse invloeden vertonen. Zelf zegt ze daarover: ‘I was fortunate to work with György Kurtág at several of his masterclasses - during the International Bartók Seminar we did an intense and detailed analysis of his Splinters together. I have also worked several times with Zoltán Jeney and Gyula Csapó on their compositions. My doctoral thesis was the first complete survey to analyse all 18 of Ligeti’s Piano Études. I selected my favourite, Fém (which means “metal”), for this CD. I have presented at conferences on the piano works of Zoltán Kodály and László Lajtha, and I won a prize at the 27th International Smetana Piano Competition Pilzen for my performance of Bartók’s Three Burlesques.’
Gewapend met deze kennis werkt ze dit veelzijdige en boeiende materiaal voortreffelijk uit. Daarom kan het de moeite waard zijn om ook eens te luisteren naar haar latere programma ‘Past visions’ (Odradek ODRCD 371) uit 2018 met bekendere composities: Schuberts Moments musicaux D. 780 nr. 1-6, diens 13 Variaties over een thema van Hüttenbrenner D. 576, de ’Grazer Walzer’ op. 82 en Schumanns 9 Waldszenen op. 82.