Schubert: Impromptu’s D. 946 nr. 1-3; Pianosonate nr.20 in A D. 959. Irina Lankova. Indésens INDE 056 (79’00”). 2012
Scriabin: Pianosonates nr. 2 in gis op. 19 en 9 op. 68 ‘Zwarte mis’; Poèmes op. 32 nr.1 en 2; Fantasie in b op. 28; Désir op. 57/2; Caresse dansée op. 57/2; Étude in dis op. 8/12 ‘Patetico’. Irina Lankova. IL 3105 (45’27”). 2006
Irina Lankova en Tatiana Samouil: Caprice. Kreisler: Caprice viennois op. 2; Prélude en allegro ‘In de stijl van Pugnani’; Liebesleid; Liebesfreud; Schön Rosmarin; Saint Saëns: Introduction et rondo capriccioso op. 28; Sarasate: Carmen fantasie op. 25; Paganini: Capriccio in a op. 1/24; Tchaikovsky: Souvenir d’un lieu chèr op. 42. Indésens INDE 065 (66’09”). 2013
Chopin: Fantaisie-Impromptu in cis op. 66; Ballade nr. 1 in g op. 23; Scherzo nr. 2 in Bes op. 31; Nocturnes nr. 8 in Des op. 27/2, nr. 13 in in c op. 48/1 en nr. 20 in cis op. post.; Pianosonate nr. 3 in b op. 58. Irina Lankova. Warner 2564-69566-5 (76’18”). 2007
Rachmaninov: Préludes op. 23 nr.1/10; Liszt: Hongaarse rapsodie nr. 2 in cis S. 244. ??? ( ). 2004
De situatie van de aan het beroemde Moskouse Gnessin instituut opgeleide, later aan het Brussels Conservatorium voltooide Russische pianiste Irina Lankova (1977) is exemplarisch voor de vele uitstekende pianisten die net niet de top van de Olympus hebben bereikt, mede omdat er zo’n enorm en nog groeiend aantal collega’s is. Haar levensverhaal kan ook als voorbeeld van velen gelden. Ze nam deel aan concoursen, was ‘Steinway Artist’, heeft een hoofdstuk in Wikipedia en een eigen website. Daarop is ook haar credo vermeld:
“Voor mij is klassieke muziek de fijnste kunstvorm binnen het mysterie van de tijd; de duur van de muziek is variabel, maar het bestaan is eeuwig net als de eeuwigheid van een moment en het moment in een leven. Daarom is het een vreugde voor de geest, een toevluchtsoord voor de geest en een troost voor het hart. Het gaat alles om pure schoonheid, om spiritualiteit, om sensualiteit. Het gaat over alle mogelijke emoties, dus ook over humor, fantasie en dromen. Ik beschouw mijzelf als een medium tussen componist en luisteraar, waar de componist een medium is tussen ons en de oneindigheid”.
Zweverig? Hoogdravend? Ze leeft en speelt als Belgische concertpianiste naar die geloofsbelijdenis.
Zoals de meeste van haar collega’s weet ook Lankova nuttige, belangrijke extra activiteiten te ontwikkelen, in haar geval is dat bijvoorbeeld de artistieke leiding van het Max van der Linden festival. Lankova vond ook partners om kamermuziek uit te voeren.
Ze kan bogen op heel goede kritieken uit binnen- en buitenland (België, Groot Brittanië, Frankrijk) waarin vooral haar dichterlijk gevoel wordt geprezen.
Om zich aan iedereen te laten zien en horen heeft ze YouTube ter beschikking, om zich puur te laten horen het cd formaat. Vijf cd’s staan ter beschikking. Eentje daarvan is waarschijnlijk in eigen beheer uitgegeven, even bekommerde het grote Warner zich om haar.
Luisterend naar deze pianiste blijkt onmiddellijk haar speciale liefde voor de te spelen werken. Haar opvattingen zijn heel persoonlijk en in menig opzicht zorgt ze voor een frisse, nieuwe kijk op veelgehoorde werken. Een van de hoogtepunten is het Scherzo van Chopin, waarin ze de gevoeligheid even ondergeschikt maakt aan temperamentvolle felheid, maar in de derde pianosonate lijkt haar concentratie geleidelijk wat weg te ebben
Maar het geheel overziend kan zeker worden gezegd dat we met een muzikaal zeer gevoelige pianiste met aangenaam persoonlijke opvattingen te maken hebben. Ook de recitalprogramma’s zijn deels verre van alledaags. Ook dat maakt een nadere kennismaking lonend.