Levental, Ekaterina: The silver age. Liederen van Moesorgsky, Tchaikovsky en Rachmaninov. Met Maurice Lammerts van Bueren. Quintone Q 1703 (60’13”). 2017
De uit Tasjkent stammende en al lang in Nederland levende en werkende mezzo Ekateria Levental keert op deze cd terug naar de Zilveren Tijd waarin het laat-romantische Russische lied in de laatste periode van het tsarenrijk nog een keer opleefde. In detail gaat het om achttien liederen, te weten van Rachmaninov: ’Seringen’, ‘Hoe mooi is deze lek’, ‘Op de dood van een kneu’, ‘In de geheimzinnige stilte van de nacht’, ‘Zing niet voor mij, mijn schoonheid’, ‘Gisteren ontmoetten we elkaar’ en ‘Droom’, van Tchakovsky ‘Ah, als ik je maar kende’, ‘Wiegenlied’, ‘Geloof mijn vriend niet’. ‘Temidden van het kabaal van het bal’, ’Slechts wie het verlangen kent (Mignon’, ‘Wiegenlied in een storm’, ‘De bloem’ en tot slot van Moesorgsky ‘Wiegenlied’, ‘Serenade’, ‘Trepak’ en’De veldmaarschalk’, deels dus uit de Liederen en dansen des doods.
Met een mooie, krachtige stem waarin het Slavische karakter sporen naliet is Levental een ideale vertolkster van dit moois. Ze kan heel expressief en gevoelig voordragen zoals in Tchaikovsky’s en Rachmaninovs Wiegenliederen, maar ook heel heldhaftig en assertief zoals in de laatste brokken van Moesorgsky.
Maurice Lammerts van Bueren begeleidt heel attent. Een smet op het eindresultaat brengt een opmerking van een vroegere ideale begeleider Grrald Moore uit zijn autobiografie in herinnering: ‘Am I too loud?” Inderdaad klinkt Lammerts van Bueren te luid, maar dat is niet de schuld van hem, maar van de opnamemensen die geen goede balans maakten.