Lumaka ensemble. Sepia & amaranth. Pierné: Voyage au ‘Pays du tendre’; Variations libres et finale op. 51; Smit: Trio; Goossens: Suite op. 6; Jongen: Deux pièces en trio. Et’cetera KTC 1600 (60’46”). 2017
In tegenstelling tot het Italiaanse vegetarische eetgezelschap Lumaka dat slechts selectief consumeert, produceert het internationaal uit Mariam Overlach (harp), Jana Machalett (fluit), Saskia Viersen (viool), Martina Forni (altviool) en Charles Watt (cello) samengestelde Ensemble Lumaka interessant voedsel voor de geest.
Probleem voor een dergelijk samengesteld kwintet is, dat het op zoek moet naar voor zo’n combinatie geschreven werken. Zolang geen jonge componiste het verzoek of de opdracht krijgen om voor deze combinatie te schrijven zal het aantal schaars blijven.
De gekozen ondertitel voor het een uur lange programma is gelieerd aan de bruinachtige kleur sepia en de helderrode van amaranth die bij het luisteren bij mensen met synesthesie mogelijk worden opgeroepen.
Alleen Gabriel Pierné (1863-1937) biedt uitkomt met zijn twee passende stukken die elegant, pittoresk, discreet zijn en van een zuivere, goede smaak getuigen. Zo worden ze hier ook in al hun subtiele verfijning opgediend
Voor de rest van het programma moet men met afsplitsingen uit het ensemble werken. Het is goed dat ook aan een werk van de in een Pools vernietigingskamp omgekomen Leo Smit (1900-1943) is vastgelegd. Zijn trio voor fluit, altviool en harp was er al wel van het Leo Smit ensemble (Et’cetera KTC 1515 in een album met zijn volledige werken op vier cd’s of separaat op Tatlin TA 005), maar de nieuwe vertolking is minstens zo levendig.
De driedelige Suite voor fluit, viool en harp van de Engelse violist, dirigent en componist Eugene Goossens was me bekend van de London Chamber Music group (Chandos CHAN 10259), maar de nieuwe vertolking maakt een gedifferentieerder en vitaler indruk.
Weer een andere instrumentencombinatie horen we in de beide Stukken voor fluit, cello en hap van de zuiderbuur Joseph Jongen. Daarvan bestaat een opname van het Clara Wieck trio (Signum SIG X 54.00). Maar daar doet de verse uitvoering beslist niet voor onder.
Zo staat niets in de weg van dit succesvolle debuut van een interessant ensemble. Spannend of er meer ontdekkingen volgen.