François Leleux: Bienvenue en France. Saint-Saëns: Hobosonate in D op. 166; Dutilleux: Hobosonate; Debussy: Première rhapsodie (bew.); Pécou: Hobosonate; Bozza: Fantaisie pastorale; Pierné: Stuk voor hobo en piano in g op. 5; Sancan: Hobosonatine. Met Emmanuel Strosser. Warner 2952-4957 (58’11). 2018
Als solist in concertante werken werken konden we François Leleux al horen in de versie voor hobo van Bachs dubbelcconcert BWV. 1060 (DG 479.2479), een bewerkingen van Mozarts Rondo voor viool en orkest KV. 373, aria’s uit Die Zauberflöte en Don Giovanni en de hoboversie van de beide Fluitluitconcerten (Sony 88697.33943-2), Hoboconcerten of bewerkingen voor hobo van een lira organizataconcert van Haydn (Sony 888750-0997-2) en de Hobosonate van Poulenc met Eric Le Sage (RCA 74321-63212-2). Het werd dus tijd daaraan een vervolg te geven. Dat gebeurt hier met een stel Franse Hobosonates.
Dat Devienne ontbreekt met diens Hobosonates op. 70 en 71 (Peter Bree en Roderick Shaw op Et’cetera KTC 2506, 2 cd’s), is begrijpelijk want Leleux concentreert zich op werken uit de twintigste eeuw. Wat Debussy betreft, maakte Leleux een voor de hand liggende bewerking van de Klarinetrapsodie. Nieuw zijn de welkome namen van Pierre Sancan (1916 - 2008) en Thierry Pécou (1965).
Zo charismatisch als destijds fluitist Jean-Pierre Rampal was, zo innemend en virtuoos is het hobospel van Leleux. Om e beginnen beschikt hij over een volmaakte techniek zodat hij zich geheel op de expressie kan richten. De uitkomst is een waar genoegen. Over de juiste interpretaties zijn hoboïst en pianist het geheel met elkaar eens.