CD Verzamelprogramma's

LEVIT, IGOR: ENCOUNTER

Busoni: Koraalvoorspelen naar Bach. ‘Komm, Gott Schöpfer’ BWV. 667, ‘Wachet auf ruft, ruft uns die Stimme’ BWV. 645, ’Nun komm der Heiden Heiland’ BWV. 659, ’Nun freut euch, lieben Christen gmein’ BWV. 734, ‘Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ’ BWV. 639, ‘Herr Gott, nun schleuß den Himmel auf’ BWV. 617, ‘Durch Adams Fall ist ganz verderbt’ BWV. 637, ‘Durch Adams Fall ist ganz verderbt’, Fuga BWV 705, ‘In dir ist Freude’ BWV 615, ‘Jesus Christus, unser Heilend’ BWV. 665; Koraalvoorspelen naar Brahms: ‘Herzlich tut mich erfreuen’ op. 122/4, ’Schmücke dich, o liebe Seele’ op. 122/5, ‘Es ist ein Ros entsprungen’ op. 122/8, ‘Herzlich tut mich verlangen’ op. 122/9, ‘Herzlich tut mich verlangen’ op.122/10, ‘O Welt ich muß dich lassen’ op. 122/11. Vier ernste Gesänge (bew.); Reger: ’Nachtlied’ op. 138/3; Feldman: ‘Palais de Mari’. Igor Levit. Sony 194397-86 57-2 (2 cd’s, 1u. 39’19”). 2020
 
Gedurende de Coronacrisis sloot pianist Igor Levit zich in maart 2020 enige tijd op in de door zijn mooie daar gemaakte opnamen bekende Jesus Christus Kirche in de wijk Dahlem om daar slechts onderbroken om voor voedsel te zorgen onder de titel Encounter een opname te maken van een aantal minder bekende werken van Busoni, Reger en Feldman.
Het werd een recital waarin geleidelijk al het overbodige werd weggelaten totdat het milde fluisteren van Morton Feldmans 28’46” durende laatste pianowerk uit 1986 overbleef.
De bedoeling was waarschijnlijk om in 52 ’live gestreamde’ hiisconcert en dit in de kerk vastgelegde recital aan de hand van deze werken gemeenschapszin te kweken tussen mensen die anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden en natuurlijk om de luisteraars kracht te geven om vol te houden en niet ten prooi te vallen aan angsten.
Zelf zegt hij daarover: ‘Die heimische Isolation in den Wochen seit Mitte März 2020 war auch für mich oft schwer. Als Künstler jedoch habe ich mich noch nie in meinem Leben so ungebunden, so durchlässig gefühlt wie an jenen Tagen, an denen ich oft erst eine halbe Stunde vor dem Live-Stream entschieden habe, was ich in meinen Hauskonzerten spielen würde. Musik machen zu können ohne jeden Zwang und spontan Werke zu wählen, in denen all die Fragen nach Liebe und Tod, Einsamkeit und der Möglichkeit echter Nächstenliebe verhandelt werden, das hat meinem Klavierspiel eine Gelöstheit gegeben, die ich in dieser Form bislang noch nicht kannte’.
Het pianospel klinkt bescheiden en onopgesmukt, maar hij lijkt wat vergeten dat die bewerkingen van Bach en Brahms, ook diens Vier ernste Gesänge ooit werden gezongen en dus best wat melodieuzer, zangeriger mogen klinken.
Van Feldmans Palais de Mari bestaan veertien andere opnamen. Daarvan  zijn vooral die van Steven Osborne (Hyperion CDA 68108) en Sabine Liebner (Oehms OC 594) me liever dan Levit.