Pieter van Loenen: The silence between. Stravinsky: Divertimento Le baiser de la fée; Takemitsu: Distance de fée; Debussy: Beau soir (bew. Heifetz); Schwertsik: Unterwegs nach Heiligenstadt; Poulenc: Vioolsonate FP. 119. Met Tobias Borsboom. TRPTK 0058 (59’05”). 2020
Voor zijn cd debuut koos de aan het Haags Conservatorium afgestudeerde en onmiddelijk daarna met enige prijzen bekroonde Pieter van Loenen een vijftal twintigste eeuwse composities (nou ja: Debussy’s lied Beau soir is eigenlijk van 1891, maar de bewerking van Heifetz is van veel later).
Afwisseling en verscheidenheid genoeg tussen het Franse en Japanse impressionisme van Debussy en Takemitsu, het neoklasssieke van Stravinsky, het Weense van ontdekking Kurt Schwertsik (1935) van de ‘Derde Weense school’ die zich onderweg naar Beethoven in Heiligenstadt eerst ‘Energico’ en daarna ‘Tranquillo’ toont en het bitterzoete van Poulencs in 1943 voor Ginette Neveu geschreven Vioolsonate.
Van Loenen heeft niet de minste moeite om telkens meteen de juiste sfeer en het goede karakter te treffen en weet zich met zijn expressieve voordracht daarbij heel stimulerend ondersteund door Tobias Borsboom. Wat een geslaagd debuut en wat goed dat een jongere generatie Nederlandse musici zich op dit hoge niveau meldt. Zoals meestal bij TRPTK is aan de opname veel zorg besteed. Goed ook dat de (niet gezongen) teksten van de werken van Takemitsu en Garcia Lorca (aan wiens herinnering de Vioolsonate van Poulenc is opgedragen; het ‘Intermezzo’ is gebaseerd op diens ‘Las seis cuerdas’ (de zes snaren) zijn afgedrukt.