Kate Lindsay: Tiranno. Scarlatti, A.: ‘Io son Neron’ uit Il Nerone; ‘La morte di Nerone’; Händel: ‘Agrippina condotta a morire’ HWV. 110; Monteverdi: ‘Hor che Seneca e moro’, ’Son rubin preziosi’, ‘Addio Roma!’, ‘Pur ti miro’ uit L’incoronazione di Poppea; Monari: ‘La Poppea’. Kate Lindsay (ms), Nardus Williams (s) en Andrew Staples (t) met Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen. Alpha ALPHA 736 (75’48”). 2020
Nadat ze cd’s besteedde aan de Arianna’s van A. Scarlatti, Händel en Haydn (Alpha ALPHA 576) en aan Weill. Mahler en Korngold (Alpha ALPHA 272), ’No Orpheus’ van Mohammed Fairouz opnam (Naxos 8.559783) en de rol van Sesto zong in Mozarts La clemenza di Tito (Alpha ALPHA 270) en daarmee haar veelzijdigheid toonde, gaat de Amerikaanse, in Engeland verblijvende mezzo Kate Lindsay op deze cd terug in de ‘oude muziek’ om aan de hand van en stel goed gekozen voorbeelden de onderdrukking, de corruptie, het verraad en de wrede tirannie van de de psychopathische Romeinse keizer en zijn entourage muzikaal aan het licht te brengen, inclusief de moord op zijn vrouwen Agrippina, Poppea en Octavia.
Ze doet dat bijzonder vitaal, doorleefd en intens om de inhoud van de boodschap nog harder te laten aankomen. Woeste uitbarstingen staan tegenover intieme momenten. Bijvoorbeeld om de strijdige gevoelens van Nero’s moeder uit te drukken nadat haar zoon haar ter dood heeft veroordeeld. Ook in de cantate van Monari wordt dit aan de orde gesteld.
Daarbij biedt ze meteen ook nog twee cd premières van cantates: Alessandro Scarlatti’s ‘La morte de Nerone’ uit ca. 1690 geeft als een haast gelukkig feit de dood van Nero weer en ‘La Poppea’ van de Bolognese Bartolomeo Monari (1662 - 1697) uit 1685 zijn moord op zijn echtenote.
Sopraan Nardus Williams (als Poppea) en tenor Andrew Staples als Lucan zijn haar partners in de duetten uit L’incoronazione di Poppea, inclusief het sensuele, erotische ‘Pur ti miro’. Ook aan extase geen gebrek. Jonathan Cohen zorgt voor een kleurige, sfeervolle begeleiding.