CD Verzamelprogramma's

LÖFFLER, XENIA: HOBO IN BERLIJN, DE

Xenia Löffler: De hobo in Berlijn. Bach, C.P.E.: Sonate voor hobo en b.c. in g Wq. 135; Schaffrath: Kwartet voor 2 hobo’s, viool en b.c. in Es Cswv. D.6; Bach, W.F.: ‘Siciliano’ voor hobo, fagot en b.c in a; Matthes: Sonate voor hobo en b.c. in Es; Janitsch: Sonata da camera voor hobo, viool en b.c. in Bes; Bach, C.P.E.: Sonate voor hobo da caccia, cello piccolo en b.c in F (naar Wq. 163). Met Michael Bosch (h), Daniel Deuter (v), György Farkas (fag), Katharina Litschig (vc), Felix Görg (violone) en Michaela Hasselt (kl).  Accent ACC 24377 (63’21”). 2020
 
Tijdens de regering van Frederik de Grote groeide Berlijn uit tot een belangrijk muziekcentrum. Hij haalde destijds belangrijk componisten en uitvoerende musici naar Potsdam om ze als solist te laten optreden of ze als uitvoerend musicus een plek te geven in zijn hoforkest.
Zelf speelde de koning fluit, maar de hobo had ook zijn gunst en er speelden voortreffelijke hoboïsten in zijn orkest. Om iedereen te bedienen moest muziek voor dit instrument worden geleverd. Zijn smaak was aan de conservatieve kant en zijn ‘jonge, ondernemende en naar vernieuwing strevende kapelmeester Carl Philipp Emmanuel Bach (1714 - 1788) kreeg genoeg van die monocultuur en begon met eigen optredens in welgestelde kringen. Zijn collega’s Christoph Schaffrath (1703 - 1784), Wilhelm Friedemann Bach (1710 - 1784) en Carl Ludwig Matthes (1751 - 1777) leverden daarvoor graag bijdragen die bij huisconcerten werden gespeeld tijdens wekelijkse ‘Akademien’.
Barokhoboïste Xenia Löffler, die al een mooie cd ‘De hobo in Dresden’ maakte (Accent ACC 24361), presenteert hier met haar kompanen een programma zoals we dat in de achttiende eeuw tijdens zo’n huisconcert hadden kunnen horen. Aardig is dat we hiermee meteen de mogelijkheid hebben om kennis te maken met een paar onbekende componisten die destijds de Berlijnse muziekscène verlevendigden.
Aan stijlgetrouwheid en levendigheid laten de vertolkingen niets te wensen over. Ben benieuwd of Löffler nog een volgende Duitse stad in het vizier heeft: Hamburg, München, Leipzig? Nu al mag ze zich ‘de koningin van de Duitse barokhobo’ noemen.