Lumaka ensemble. Roussel: Sérénade op. 30; Debussy: Sonate voor fluit, altviool en harp; Jongen: Concert á cinq op. 71. Sol Classics SOL 009 (55’59”). 2009
Het Lusaka Ensemble is een kwintet dat uitgroeide van het in 2004 opgerichte Trio Lumaka van fluitiste Jana Machalett, altvioliste Martina Forni en harpiste Miriam Overlach, dat zo nodig wordt uitgebouwd tot kwintet met de inbreng van violiste Eke van Spiegel en cellist Örs Köszeghy.
Met een voorkeur voor Frans georiënteerde muziek uit de jaren twintig vorige eeuw naar het voorbeeld van het Quintette Pierre Jamet (zelf harpist) debuteert het hier op een keurig klinkende gesponsorde cd met – afgezien van de Sonate van Debussy – weinig en dan meest op minder bekende cd labels opgenomen muziek.
De pikante, sfeervolle Sérénade uit 1925 voor het volledige kwintet met een nogal rusteloos langzaam deel van Roussel belicht mooi een andere kant van de energieke componist waar hij schrijft voor een klein ensemble in plaats van voor orkest. Het werk herinnert enigszins aan Ravels Introduction et allegro.
Een tweede hoogtepunt vormt de Sonate van Debussy, een laat werk uit 1915, door de componist zelf ‘erg triest’ genoemd. Het werk krijgt een heel gevoelige verklanking met twee bijzondere, ‘uit wanhoop geboren’ delen (menuet en finale).
Het Concert á cinq van de Belg herinnert ook nogal aan het al genoemde stuk van Ravel met lumineuze, een voortdurend wisselend klankweefsel. Het mooist is haast het middendeel waar de harp even een ondergeschikte rol vervult.
Wie toch wil vergelijken kan bijvoorbeeld voor Roussel bij het Tsjechisch Nonet (Praga PRD 350018), voor Debussy bij Isabelle Moretti c.s. (Harmonia Mundi HMC 90.1647) of de Boston Chamber Players (DG 476.7703) en voor Jongen bij het Harpeggio Ensemble (Talent DOM 291074). Maar waarom verder zoeken als deze cd op zichzelf zo voortreffelijk is?