Christiane Karg: Verwandlung: Lieder eines Jahres. Strauss, R.: Schlechtes Wetter op.69/5; ‘Weißer Jasmin’ op. 31/3; ‘Winterweihe’ op. 48/4; Schumann, C.: ‘Er ist gekommen in Sturm und Regen’ op. 12/1; Mahler: ‘’Frühlingsmorgen’ uit Lieder und Gesänge; Schumann: ‘Frühlingsnacht’ uit Liederkreis op. 39; Schubert: ‘Frühlingsglaube’ D. 686; ‘Herbst, Es rauschen die Winde’ D. 945; Mendelssohn: ‘Frühlingslied’ op. 47/3; Wolf: ‘Er ist’s’; ‘Auf eine Christblume’ uit Mörike liederen; Pfitzner: ‘Ist der Himmel darum im Lenz so blau?’ op. 2/2; ‘Herbstgefühl’ op. 40/4; Zemlinsky: ‘Frühlingstag’ op. 2 boek 2/1; ‘Der Wind des Herbstes’ op. 27/6; Ligeti: ‘Der Sommer’; Brahms: ‘Sommerabend’ op. 85/1; ‘Über die Heide’ op. 86/4; Marx: ‘Nocturne’; Schreker: ‘Sommerfäden’ op. 2/1; Berg: ‘Im Zimmer’ uit Frühe Lieder; Reger: ‘Scheiden’ op. 15/6; ‘Winterahnung’ op. 4/3; Eisler: ‘Kalifornischer Herbst’ uit Hollywooder Liederbuch; Webern: ‘Kahl reckt der Baum’ uit Lieder aus der siebente Ring von Stefan George op. 3. Met Burkhard Kehring. Berlin Classics BC 1662-2 (59’05”). 2009
Christiane Karg: Amoretti. Mozart: ‘Amoretti’ uit La finta semplice KV 51; ‘Ferma aspetta’; ‘Infelici affetti miel’ uit Ascanio in Alba KV 111; ‘’Lungi da te’ uit Mitridate, re di Ponto KV 87; ‘Odo, o mi sembra undir..’; ‘Fra i pensier’ uit Lucio Silla KV 135; Grétry: ‘Comme un éclair’ uit La fausse magie; ‘Il va venir… pardonne mon juge’ uit Silvain; ‘Au bien supreme’ uit Lucile; Gluck: ‘Soumis au silence’; ‘Adieu’ uit Orphée et Eurydice; ‘Sacre piante’ uit Il parnasso confuso. Met Arcangelo o.l.v. Joathan Cohen. Berlin Classics BC 300389 (72’52”). 2012
Christiane Karg: Mitologia. Händel: ‘Già le furie vedo ancor’ ‘Dopo d’aver perduto il caro bene …. Ho perso il caro bene’ uit Il Parnasso in feste; ‘No, no, I’ll take no less’ uit Semele; ‘Where shall I fly?’ uit Hercules; ‘Felissima quest’alma’ uit Apollo e Dafne; ‘Cara nel tuo bel volto’ uit Atalanta; Ouverture en gavotte, ‘Come zephyrs, come’ uit Semele; ‘Voglio amare insin ch’io moro’ uit Partenope; ‘Echeggiate, festeggiate!’, ‘Non più barbaro furore’ uit Echeggiate, festeggiate. Met Romina Basso (ms) en Il complesso barocco o.l.v. Alan Curtis. Duitse Harmonia Mundi 8887511-9981-2 (70’00”). 2012
Christiane Karg: Scene. Beethoven: Ah! Perfido op. 65; Haydn: Cantate Miseri noil, miseri patria H. XXIV/7; Scena di Berenice ‘Berenice, che fai? H. XXIVa/10; Mendelssohn: Infelice op. 94; Mozart: ‘Ch’io mi scordi di te?... Non temer, amato bene KV 505; Miserea, dove son? – Ah non son’ io che parlo KV 369. Met Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen. Berlin Classics BC 300646 (64’08”). 2014
Christiane Karg: Schumann & Brahms. Schumann: ‘Widmung’ uit Myrten op. 25; Frauenliebe und Leben op. 42; ‘Die Löwenbraut’ op. 31/1; Schumann, C.: ‘Er ist gekommen in Sturm und Regen’ op.12/1; ‘Liebeszauber’ op. 13/3; Sie liebten sich Beide’ op. 13/2; ‘Liebst Du um Schönheit’ op. 12/2; Brahms: ‘Von ewiger Liebe’ op. 43/1; ‘Auf dem See’ op. 59/2; ‘Meine Liebe ist grün’ op. 63/4 uit Junge Lieder; ‘O kühler Wald’ op. 72/3; ‘Lerchengesang’ op. 70/2; ‘Wir wandelten’ op. 96/2; ‘Feldeinsamkeit’ op. 86/2; ‘Mondnacht’ WoO. 21. Met Malcolm Martineau. Wigmore Hall WHLIVE 0084 (64’51”). 2014
Christiane Karg: Portrait. Gluck: ‘Adieu, conservez dans votre âme’ uit Iphigénie en Aulide; ‘Sacre piante’ uit Il parnasso confuso; Grétry: ‘Il va venir… Pardonne, o mon juge’ uit Silvain’ Mendelssohn: Infelice op. 94; Mozart: ‘Amoretti, che secosi qui siete’ uit La finta semplice; Schreker: ‘Sommerfäden’ op. 2/1; Schubert: ‘Herbst’ D. 945; Schumann: ‘Frühlingsnacht’ uit Liederkreis op.39/12; Schumann, C.: ‘Er ist gekommen in Sturm und Regen op. 12/2; Strauss, R.: ‘Heimliche Aufforderung’ op. 27/3; ‘Befreit’ op. 39/4; ‘Morgen’ op. 27/4; ‘Allerseelen’ op. 10/8; Wolf: ’Auf eine Christblume II’ uit Mörike liederen. Met Burkhard Kehring. Berlin Classics BC 300788 (67’21”). 2015
Met zes cd’s vol met glansstukken uit de lied- en ariakunst uit de periode van Händel tot Ligeti, gemaakt in de korte tijdspanne tussen 2009 en 2016 stort de in Nederland niet onbekende Duitse lyrische sopraan Christiane Karg een ware hoorn des overvloeds over de luisteraar uit. Een hoorn met een gouden randje. Na haar studie in Salzburg waar ze in 2006 tijdens het zomerfestival debuteerde, bleken al snel de operatheaters in Hamburg, Frankfurt en Dresden, Londen en Glyndebourne voor haar open te staan. Bij de Nationale Opera zong ze de rol van Susanna in Mozarts Nozze di Figaro.
Om te beginnen valt de grote verscheidenheid van het repertoire op: bekend staat naast interessant onbekend en verwaarloosd. Het komt in het totaal wel neer op een paar overlappingen. Een keuze die van grote repertoirekennis en van vaak smaak (en een fijne neus) getuigt. Dat is er de keuze van begeleiders, die een ideale samenwerking en een ideaal samengaan van de steeds vereiste stijlen waarborgt, zoal bij de kleine ‘oude muziek’ ensembles van Jonathan Cohen en de in 2015 overleden Alan Curtis. Het moet tijden hebben gekost om dit brede repertoire uit te zoeken, in te studeren en op te nemen. Veel daarvan zal tot haar recitals beperkt blijven nadat de opnamen zijn gemaakt. Maar het moet wel gaan om uitingen die haar innerlijk raken, waarmee ze ven congruent is. Dat wordt gelukkig goed hoorbaar.
Maar waar het natuurlijk vooral om gaat is ook haar stemkwaliteit. Die heeft een mooi ronde laagte een stevig middenregister en een engelachtig hoogste dito. Haar pianissimi zijn verstild, maar dragend.
Dat Christiane Karg evenzeer thuis is in op het operatoneel als in de intiemere kleine zaal is ook evident en aangetoond in eerder besproken opnamen. Malcolm Martineau gebruikt waar nodig ook een fortepiano.
Kargs’ stem is (nog) niet overdreven groot, maar wel indringend en fascinerend door de manier waarop ze kleinschalige expressies van een grote betekenis weet te vervullen. Het is ondoenlijk om alle items op dit stek cd’s afzonderlijk te belichten.
Te luisteren naar deze opnamen en de zangeres te bewonderen bracht een zonnetje op een grauwe, koude herfstdag in 2016. Volg daarom mijn voorbeeld en waag u aan een van deze uitgaven.