Bojidara Kouzmanova: My favorites. Brahms: Wiegenlied ‘Guten Abend, gut Nacht’ op. 49/4 (bew.); Mozart: ‘Andante’ uit Divertimento in Es KV. 563; Brahms: Intermezzo in A op. 118/2; Schubert: Strijktrio in Bes D. 471; Lehár: ‘Lippen schweigen, ’s flüstern Geigen’ uit Die lustige Witwe (bew.); Kreisler: Marche miniature viennoise (bew.); Mozart: ‘Andante cantabile’ uit Duo voor viool en altviool in Bes KV. 424; Bach, J.S.: Variatie nr. 25 uit Goldbergvariaties BWV. 988 (bew.); Humperdinck: ‘Abends will ich schafen gehn’ uit Hänsel und Gretel; Pills: ‘Sinfonia’ voor hoorn en piano uit Tre pezzi in forma di sonata; Vladigerov: ‘Lied voor viool en orkest’ uit Bulgaarse suite op. 21. Bojidara Kouzmanova (v), Magda Amara (p), Ivan Biffa (p) Wolfgang Vladar (hrn), Julia Purgina (va), Kreisler trio, Rousse filharmonisch orkest o.l.v. Nayden Todorov. Orlando Records OR 0027 (57’27”). 2017
Wie zich even tracht te verplaatsen in de wereld van de begaafde Bulgaarse vioilste Bojidara Kouzmanova die terecht komt in het muzikaal bruisende walhalla Wenen kan zich voorstellen dat ze overweldigd wordt door massa’s nieuwe indrukken die zich mengen met oude favorieten.
Dat ze al dan niet via bewerkingen dergelijke lievelingsnummers, tot aan een bekend operette fragment en niet direct meer westerse muziek (Fauré, Britten, Beatle songs….) uitkiest, is ook begrijpelijk. Een motto van haar is:
“Music and making music can lead one to doubt and even despair – but also always to grow. Music allows us to engage ourselves in a dimension that is as substantive and necessary as the air that we breathe, but it’s not tangible.”
Ze stelt met een stel toegewijde collega’s een programma samen dat op het eerste gezicht een raar ratjetoe lijkt, maar dat bij nader luisteren een aardig, heel veelzijdig optreden blijkt te zijn waarbij de luisteraar een blik in de muzikale schatkist van de violiste wordt gegund. Wat ook helpt, is dat zo enthousiast wordt gemusiceerd.
Van Bojidara Kouzmanova werd eerder de cd Ensuite (Orlando Records OR 0026) besproken.