Magdalena Kožená en Robin Ticciati: Aimer et mourir, Danses et mélodies. Ravel: Daphnis et Chloé, suite 2; Valses nobles et sentimentales; Duparc: L’invitation au voyage; Au pays où se fait la guerre; Chanson triste; Phildylé; Aux étoiles. Met Magdalena Kožená (ms) en het Duits symfonie orkest Berlijn o.l.v. Robin Tizziati. Linn CKD 618 (60’27”). 2017
Sinds ze in 1998 debuteerde met o.m. opnamen van Kerstmuziek van Ryba (DG 477.8365) fascineert de in 1973 in Brno geboren Tsjechische lichte mezzo Magdalena Kožená, later lady Rattle geworden, met de ene mooie opname na de andere van Lied, oratorium en opera.
Van Monteverdi’s Il ritorno di Ulisse in patria en aria’s via Vivaldi, Zelenka, Bach, Händel en Mozart, Mahler’s Lied von der Erde tot songs van Cole Porter (Brnofon BRF 0012), haar repertoire is heel groot en breed.
Dat ze ook doorkneed is in Frans moois toonde ze aan op DG 474.214-1 met Franse operaaria’s, als Carmen in Bizets opera (EMI 440.285-2), de Ariettes oubliées (Linn CKD 550) en Pelléas et Mélisande van Debussy (LSO Live LSO 0790) en Shéhérazade, de Chansons madécasses, de Mélodies hébraïques en L’enfant et les sortilèges van Ravel, over verschillende cd’s verspreid.
Nu is de beurt aan Henri Duparc van wie ze vijf van de bekendste liederen voordraagt. Ik had ze graag alle zeventien van haar gehoord en daar zonder spijt Ravels orkestwerken voor weggelaten willen zien.
Sarah Walker zong ze alle zeventien (Hyperion CDA 66323), Daniëlle Borst beperkte zich tot de drie uitgesproken liederen voor vrouwenstem - Au pays où se fait la guerre, La fuite en Romance de Mignon (REM CD 311049).
Kozena en het orkest zingen hun weg naar de kern van deze liederen. Zij en Ticciati zoeken zo op vrij eigen wijze naar Duparcs emotionele intensiteit en ze lijken te genieten van de manier waarop tekst en muziek bij elkaar passen.Deze cd is vooral de moeite waard voor het Duparc aandeel. Beschouw Ravel als een aardige bijvangst, maar van zijn beide werken bestaan mooiere uitvoeringen.