Trio Khaldei: Verklärte Nacht. Hummel: Pianotrio in F op. 22; Brahms: Pianotrio nr. 2 in C op. 87; Schönberg: Verklärte Nacht op. 4 (bew. Steuermann). Paraty PARATY 619250 (71’16”). 2018
Bij het luisteren naar Schönbergs Verklärte Nacht lijkt het soms meer of een verhaal wordt verteld dan dat muziek wordt gespeeld. Als lid van de kunstenaarsgroep Der blaue Reiter kwam hij in contact met de schilder Wassiiy Kandinsky die bijzondere betekenis hechtte aan kleuren en kleurwaarden en zo kan het werk van Schönberg misschien worden beschouwd als een ‘blauw’ werk. Blauw als kleur van de spiritualiteit.
De vijf delen van het werk volgen nauwkeurig de tekst van het gedicht Weib und Welt van Richard Dehmel waarop het is gebaseerd en van dit werk zijn voornamelijk de oorspronkelijke vorm voor sextet en die voor strijkorkest bekend, maar Ross Pople maakte er een eigen orkestbewerking van (ASV CDQ 6195) en Eduard Steuermann reduceerde het in 1932 tot pianotrio. Of daarbij iets van de essentie verloren ging?
Barbara Baltussen (p), Pieter Jansen (v) en Francis Mourey (vc) van het Khaldei trio dragen hier een idee van Brahms’ structurele logica in combinatie met Wagners harmonische taal over met de rijke chromatiek en de grenzeloosheid van deze compositie.
Interessant dat het juist een Brahms als voorbode is gekoppeld en Hummel als een soort onschuldige inleiding dient.