CD Verzamelprogramma's

KOŽENA, MAGDALENA: SOIRÉE

Magdalena Kožená: Soirée, Magdalena Kožená & Friends. Chausson: Chanson perpétuelle op. 37, Liederen voor mezzo, altviool en piano op. 91 nr. 1 en 2; Dvorak: ‘Mein Lied ertönt, ein Liebespsalm’, ‘In dem weiten, breiten, luft’gen Leinenkleide’, ’Als die alte Mutter’ uit Zigeunermelodieën op. 55 nr. 1-7, B. 104; ‘Mijn hart is vaak in pijn’ uit Cypressen B. 11; ’Toen een meisje aan het maaien was’, ‘Goede nacht, mijn lieveling’ uit Volksliederen op. 73, B. 146; Stravinsky: Songs from William Shakespeare nr. 1-3;  Janáček: Liederen voor mezzo, klarinet en piano nr. 1-8 Rikadla; Ravel: Chansons madécasses nr. 1-3; Brahms/Reimann: Ophelia liederen nr. 1-5 (bew); Janáček: Strauss, R.: Morgen op. 27/4. Met Wolfgang Brandl (v), Rahel Rilling (v), Julia Deyneka (va), Dávid Adorján (vc), Andrew Marriner (kl), Kaspar Zehnder (fl) en Simon Rattle (p). Pentatone PTC 5186-671 (73’24”). 2017

Als de dag van gisteren herinner in me nog het DG cd debuut van de toen ongeveer 23-jarige Tsjechische met aria’s van Bach, voorop haar ‘Erbarme dich’ uit de Matthäus. Mijn hart sprong op bij het horen van zo’n mooie stem en zo’n goede expressie.

Nu, jaren later met een grote productie achter zich en al jaren mrs. Rattle, keert ze in dit recital met de titel Soirée terug tot een andere liefde uit haar beginjaren: de liederen van Dvorak in een arrangement van Duncan Ward, maar plaatst deze in een veel breder, internationaler kader met ook substantiële Duits-, Frans- en Engelstalige met daartussen nog acht kleurige, folkoristische kinderrijmpjes van Janáček. 30 Liederen in totaal, die in de Berlijnse Meistersaal in een mooi intiem kader zijn geplaatst.

De eerste inzet van Chaussons Chanson perpétuelle is meteen een rake zet met de juiste gevoelens van een verlaten vrouw. Frans repertoire blijkt haar ook verder heel goed te liggen wat van Ravels Chansons madécasses treft ze de willende stemmingen bijzonder goed.

Niet alleen Stravinsky (die teksten uit de Sonetten, The tempest en Love’ labour’s lost uitzocht) hield zich - hier koel en terughoudend voorgedragen - met Shakespeare bezig, enigszins verrassend was dat ook bij Brahms het geval. In Hamlet heeft Ophelia in het vijfde tafereel van de vierde akte een paar liederen te zingen en de zangeres zingt ze hier sober. Richard Strauss; bekende Morgen vormt een feestelijk slot van een symbolisch tot het ochtendgloren durende soirée.

Hoe innemend klinkt de zangeres nog steeds en wat voor een fantastisch stel begeleiders heeft ze om zich heen verzameld. Het plezier dat de vertolkers aan hun onderneming hebben, is goed te horen.