Peter Kopp: Vrijmetselaarsmuziek. Naumann: ‘Zur eröffnung der Loge’ uit Freymaurerlieder mit neuen Melodien; ‘An Gott’, ‘Wechselgesang’, ‘Geheimnis’, ’Schlusslied’ uit Vollständiges Liederbuch der Freymäurer; ‘Die heilige Zahl’, ’Stärke’, ‘Wiegenlied der Freimäurer’, ‘An unsre Schwestern’ uit Freymäurerlieder; ‘Musik zur Trauerloge für Jacob Heinrich von Born’; Musique Till andra Graden uti frimureriet; ‘An die Freude’ (ged.); Himmel: ‘Zu Ehre Gottes’; C.P.E. Bach: ’Wechselgesang’ uit Vollständiges Liederbuch der Freymäurer; Gürrlich: ‘Bei Eröffnung der Loge’ uit Auswahl von Maurer Gesänge; Weber: ‘An einen jungen Bruder’ uit Freymaurer Lieder mit Melodien, boek 2; Seidel: ‘Zu Ehre Gottes’ uit Auswahl von Maurer Gesängen; Homilius: ‘Wohltätigkeit’ uit Gesänge für Maurer; Schuster: ‘Der Meister an die Brüder’ uit Gesänge für Maurer; Schulz: ’Der Säemann säet den Samen’ uit Vollständiges Liederbuch; Körner: ‘An die Freude’ (ged.); Hurka: ‘An die Freude’ (ged.); Müller: An die Freude (ged.); Mozart: ‘Ihr unre neuen Leiter’, lied voor koor en orgel KV. 484; Gürrlich: ‘Schlusslied’ uit Freymaurerlieder mit Melodien boek 2. Vocal Concert en Dresdens Instrumental-Concert o.l.v. Peter Kopp. Berlin Classics BC 30115-2 (67’41”). 2018
De Vrijmetselarij is een vanuit Engeland zo’n driehonderd jaar geleden begonnen internationale beweging die deels teruggaat op aloude, godsdienstige verbeeldingen der mysteriën en geheime genootschappen, maar ook deels uitvloeisel is van de achttiende eeuwse verlichtingsidealen en gericht is om op te voeden tot menselijkheid door middel van het kweken van idealen en broederschap en de vervulling van sociale plichten. Lokaal zijn de vrijmetselaars geordend in loges met regelmatige bijeenkomsten waar veel werd gezongen want samenzang bevorderde het gevoel een al dan niet rituele gemeenschap (van louter mannen) te zijn. Lang voordat Beethoven Schillers Ode an die Freude voor zijn Negende gebruikte, hadden componisten in Leipzig en Dresden die tekst al gebruikt.
Heel wat componisten waren vrijmetselaar. Mozart, die daaraan een aantal werken besteedde, is daaronder de bekendste. Maar op deze cd trekt in een optocht van 27 bijdragen heel leger meest onbekende Duitstalige componisten voorbij. Johann Gotttlieb Naumann is daarbij het meest vertegenwoordigd en verder horen we bijdragen van Friedrich Heinrich Himmel, Carl Philipp Emanuel Bach, Joseph Augustin Gürrlich. Bernhard Anselm Weber, Friedrich Ludwig Seidel, Gottfried August Homilius, Joseph Schuster, Johann Abraham Peter Schulz, Christian Gottfried Körner, Friedrich Franz Hurka en Johann Christian Müller.
De Dresdense mannenstemmen zingen dit repertoire met de gewenste toewijding en worden historisch verantwoord begeleid door fortepiano. Het leidt tot een aangename kennismaking met een onbekende wereld.