CD Verzamelprogramma's

KOSSENKO, ALEXIS: SOIR PAÏEN

Alexis Kossenko: Soir païen. Gaubert: Soir païen; Ibert: Deux stèles orientées; Caplet: ‘Écoute mon coeur’ uit Corbeille de fruits; Viens! Une flûte invisible; Emmanuel: Odelettes anacréontiques op. 13; Ravel: ‘La flûte enchantée’ uit Shéhérazade; Koechlin: ‘Le nénuphar’ uit Poèmes d’automne; Sonate voor 2 fluiten op. 75; Roussel: Poèmes de Ronsard op. 26 nr. 1 en 2; Joueurs de flûte op. 27; Delage: Hommage à A. Roussel; Debussy: Syrinx; Hüe: ‘Soir païen’ uit Chansons lointaines. Alexis Kossenko (fl), Anna Reinhold (ms), Emmanuel Olivier (p), Sabine Devieihe (s) en Magali Mosnier (fl). Aparté AP 227 (68’00”). 2019

Een recital met meest intieme impressionistische muziek waarin zang, fluit en piano de hoofdrollen vervullen. Een gemengd programma van Franse mélodies en kamermuziek uit het begin van de twintigste eeuw waarin quasi Griekenland en het Midden Oosten worden bezocht.

Het zijn de componisten André Caplet (1878 - 1925), Claude Debussy (1862 - 1918), Maurice Delage (1879 - 1961), Maurice Emmanuel (1862 - 1938), Maurice Ravel (1875 - 1937), Albert Roussel (1869 - 1937) Philippe Gaubert (1879 - 1941), Georges Hüe (1881 - 1948), Jacques Ibert (1890 - 1962) en Charles Koechlin (1867 - 1950) die daarvoor het materiaal aandragen.

Vermeldenswaard is dat Kossenko een negentiende eeuwse fluit van Louis Lot naar het voorbeeld van Böhms ringkleppen fluit met een dikkere wand, een groter mondgat en een stabieler mechaniek met een gemodificeerde gis-klep bespeelt.

Samen vertolken de vijf musici een groot, evocatief impressionistisch palet aan heldere, transparante en levendige kleuren dat sterk aan de schilderkunst van Renoir en Monet herinnerd. De liederen en de kamermuziekwerken geven een goed beeld van de rijke stand van zaken uit de Franse muziekwereld aan het begin van de vorige eeuw.